Cao sociaal werk is definitief

Medewerkers krijgen 7% loonsverhoging

Door Redactie 1 augustus 2023

Driekwart van de FNV-leden heeft ingestemd met het cao-akkoord sociaal werk. De cao is inmiddels getekend door de werkgeverspartij en vakbonden. De cao is nu definitief. Alle medewerkers krijgen 7% loonsverhoging. Hieronder lees je wat we nog meer hebben afgesproken.

Bekijk hier alle afspraken in de cao

Cao-app sociaal werk

Download ook de gratis cao-app van sociaal werk. Hier kun je gemakkelijk cao-vragen opzoeken. Zo ben je op de hoogte van aanpassingen en kun je bijvoorbeeld je IKB berekenen.

We gaan door

Aan de cao-tafel hebben we beperkte zeggenschap over de uitkomst van de cao-afspraken. Met meer geluid vanuit de werkvloer en actieve vakbondsleden, kunnen we meer invloed uitoefenen op arbeidsvoorwaarden en afspraken. Daarom hebben we een aantal opleidingen en initiatieven bedacht om hier samen met jou aan te werken.

Kaderopleiding sociaal werk

De FNV wil zich tijdens de looptijd inzetten voor naleving, monitoring  en verbetering van afspraken in de cao en daar hebben we jou hard bij nodig. Kennis en ervaring vanuit de werkvloer is belangrijk om verder te komen. Daarom starten we dit najaar een FNV-kaderopleiding speciaal voor medewerkers in sociaal werk. Je krijgt dan in 4 dagen (verspreid over 6 maanden) inhoudelijke informatie over de cao, over hoe we ons als vakbond kunnen organiseren op de werkvloer en hoe we plannen maken voor betere arbeidsvoorwaarden. Heb je interesse voor de kaderopleiding? Leuk! Meer informatie vind je hier.

Vakbondsconsulent

In het cao-akkoord is opgenomen dat we FNV-consulenten gaan introduceren bij organisaties van 100 werknemers of meer. Heb je interesse? Hier vind je meer informatie.

Platform medezeggenschap

In onze cao zijn een aantal regelingen zo georganiseerd dat de medezeggenschap hier iets over moet afspreken. Om de medezeggenschap/ondernemingsraden hierin te ondersteunen en te adviseren, gaan we na de zomer een platform oprichten voor FNV-leden die actief zijn, of willen worden in de medezeggenschap.

Kennis uitwisselen

Via het platform kunnen leden van de medezeggenschap elkaar ontmoeten, kennis uitwisselen en plannen maken. In de cao hebben we geregeld dat je voor vakbondsopleidingen en bijeenkomsten vakbondsverlof kunt opnemen. Eventuele reiskosten worden ook vergoed.

Informatie en aanmelden

Wil je meedoen aan de kaderopleiding, vakbondsconsultent worden of deelnemen aan het platform medezeggenschap? Of heb je nog vragen over wat deze kaderfuncties inhouden?
Stuur dan een mail naar sociaalwerk@fnv.nl