76% FNV-leden akkoord met cao Sociaal Werk

4e zorg & welzijn cao dit jaar waarin vaste medewerkers voor zzp'ers gaan

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 7 juli 2023

De 60.000 sociaal en maatschappelijk werkers hebben een nieuwe cao. Vandaag werd bekend dat 76% van de FNV-leden, die werken in het Sociaal Werk, voor de eerder gemaakte afspraken tussen vakbonden en werkgeversorganisaties SWN en FCB hebben gestemd. De komende twee jaar gaan de werknemers er 15% op vooruit en wordt ook de werkdruk aangepakt.

Jantien Oving, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Door werknemers de eerste keus te geven bij het invullen van de roosters geven we een duidelijk signaal af: vaste medewerkers krijgen meer zeggenschap over hun rooster. Vaste medewerkers gaan boven zzp’ers. Tot nu was het vaak zo dat de populaire diensten naar zzp’ers gingen en zwaardere diensten, zoals nachtdiensten naar de medewerkers in vaste dienst.’

15% meer loon in drie stappen

De lonen stijgen tijdens de looptijd van de cao met 15%, in drie stappen. Op 1 juli 2023 met 7% en op 1 januari en 1 juli 2024 met 4%. Ook zijn er afspraken gemaakt waardoor mensen die langer in dienst zijn, 2 periodieken verder kunnen groeien in salaris. Die afspraken gaan in per 1 januari 2025.

23% erbij voor onderste loonschalen

Vanaf 1 januari 2024 krijgt iedere medewerker in vaste dienst minimaal € 14 bruto per uur. Dat betekent voor onder meer assistent-conciĆ«rges en schoonmakers dat zij er in inkomen extra op vooruit gaan.

Onregelmatigheidstoeslag stijgt minimaal 25%

De onregelmatigheidstoeslag (ORT) voor doordeweekse nachtdiensten en voor werken op vrijdagavond stijgt van 20% naar 25% en wordt ook berekend over een hogere salarisschaal. Daardoor stijgt de ORT met minimaal 25%.

Diversiteit

Oving: ‘Wij streven naar inclusieve arbeidsvoorwaarden. We hebben in dat kader een afspraak gemaakt dat sociaal werkers een feestdag die in de cao is opgenomen, kunnen ruilen voor een feestdag naar eigen levensovertuiging’.

60.000

De nieuwe cao geldt voor 60.000 werknemers en heeft een looptijd van 1 juli 2023 tot en met 31 juli 2025.

Bekijk hier de cao Sociaal Werk