Zeker 10% salaris erbij voor werknemers Sanquin

De werknemers in de lagere salarisschalen gaan er meer op vooruit

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 20 juni 2023

De vakbonden en de directie van Sanquin zijn het vandaag eens geworden over een nieuwe cao voor de 2.000 werknemers van de bloedbank. Vorige week dreigde het nog mis te gaan. Maar nadat FNV en CNV een ultimatum aan directie stelden, deed deze een handreiking en werden de gesprekken hervat.

De werknemers krijgen een flinke loonsverhoging van minimaal 10% die kan op oplopen tot 13,75% voor de lagere salarisschalen. De leden van de vakbonden kunnen van maandag 26 juni tot en met vrijdag 30 juni 12.00 uur hun stem uitbrengen.

Lagere salarisschalen

Joris den Ouden, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Voor ons was het belangrijk om snel tot een resultaat te komen en de looptijd van de nieuwe cao te beperken tot een jaar. Wij hebben ook nadrukkelijk ingezet op een goede salarisverhoging voor de lagere salarisschalen.’

Karel Nugteren, onderhandelaar CNV Zorg & Welzijn: ‘Het was een lang en moeizaam onderhandelingstraject. Maar met dit resultaat hebben we voor de werknemers de gevolgen van de inflatie over 2022 kunnen repareren.’

Afspraken

Met terugwerkende kracht gaan de lonen op 1 februari met 5% omhoog, met een bodem van € 150 euro bruto. Op 1 november krijgen de werknemers er nog eens 5% bij. De nieuwe cao loopt van 1 januari tot en met 31 december 2023.

2.000 werknemers

Bij Sanquin werken ruim 2.000 mensen. De onderhandelingen voor deze nieuwe cao duurden een half jaar.