GGZ-medewerkers krijgen 10 procent meer loon

Leden stemmen in met extra salarisverhoging

Door Redactie 7 juni 2023

FNV Zorg & Welzijn heeft aanvullende afspraken gemaakt met de branchevereniging Nederlandse GGZ voor meer loon. Na indringende gesprekken en instemming van de FNV-leden krijgen de medewerkers er 10% meer loon bij tijdens de looptijd van de cao. Dit komt bovenop eerder afgesproken loonsverhogingen. Lees wat dit voor jou betekent.

Meer loon

Bijzondere situatie

Deze afspraak was mogelijk omdat er in de cao GGZ is afgesproken dat in bijzondere gevallen de partijen weer om de tafel gaan om nieuwe afspraken te maken. De hoge inflatie was een goede aanleiding om meer loon te vragen.

Dit krijg je erbij

Naast de bestaande loonsverhogingen ontvang je in november 2023 een aanvullende loonsverhoging van 5%, met een bodem van €150 bruto per maand. Daarnaast ontvang je een eenmalige uitkering van 1% van het loon in augustus 2024 en in december 2024 ontvang je een aanvullende loonsverhoging van 4% met een bodem van €120 bruto per maand.

In een tijdlijn ziet dat er als volgt uit:

• 1 juli 2022: loonsverhoging van 2% met een bodem van €60.
  • 1 mei 2023: loonsverhoging van 2% met een bodem van €60.
  • 1 november 2023: aanvullende loonsverhoging van 5% met een bodem van €150 met een maximum van €300.
  • 1 januari 2024: 2% met een bodem van €60.
  • 1 augustus 2024: aanvullende eenmalige uitkering van 1% van het dan geldende salaris.
  • 1 december 2024: aanvullende loonsverhoging van 4% met een bodem van €120 met een maximum van €240.

Dit betekent dat iedere medewerker in de GGZ er in totaal minimaal €450 bruto per maand op vooruit gaat tijdens de looptijd van de cao.

Eerste stap

Hoewel er nog genoeg verbeteringen nodig zijn in de sector, is dit een eerste stap in de goede richting en biedt dit perspectief voor de toekomst.