Zo stel je een actiecomité samen

Stappenplan voor een goede cao Ziekenhuizen

Door Redactie 8 februari 2023

We gaan actievoeren voor een goede cao Ziekenhuizen. Dat kunnen we niet alleen. Daarvoor hebben we jullie nodig. Vorm samen met andere actieve leden een actiecomité en brainstorm over acties in jullie ziekenhuis. Dit stappenplan helpt je daarbij.

Misschien ken je de andere actieve leden al. Ben je nog op zoek naar actieve FNV-leden? Neem dan contact op met jouw regiobestuurder:

De regiobestuurder wil graag weten welke actiecomités er zijn en wat de plannen zijn, zodat hij of zij dit regionaal en landelijk in goede banen kan leiden.

Je kunt als actiecomité veel zelf doen. Maar betrek ook andere collega’s die willen meedenken of meedoen aan de acties. Hoe meer mensen betrokken zijn, hoe effectiever de acties.

Brainstorm over acties. Wees creatief. Actievoeren is meer dan staken. Je kunt met mensen praten, spandoeken maken en ophangen, flyers verspreiden, filmpjes maken op je mobiel en op facebook verspreiden. Op de actiepagina fnv.nl/ziekenhuisinactie vind je alle informatie over het actietraject.

Bedenk welke afdelingen betrokken zijn bij de acties en laat collega’s deelnemen aan het actiecomité. Begin bij de mensen die wel willen en bereidt zo verder uit.
Noteer namen en rugnummers van de mensen in het actiecomité, zodat je dit kan doorspelen aan het kaderlid of de regiobestuurder.

Het is belangrijk dat de acties in de ziekenhuizen goed gecoördineerd worden. Dus stem de acties af met de regiobestuurder. Er moet een goede afstemming zijn tussen de acties, maar de acties moeten ook juridische goed gedekt zijn. Voor de zondagsdiensten geldt bijvoorbeeld een juridische procedure. Het is belangrijk dat we deze volgen. Het actiecomité maakt samen met de regiobestuurder het actiedraaiboek en voert samen met een delegatie van het actiecomité het veiligheidsoverleg.

Contactgegevens regiobestuurders

Veelgestelde vragen

Dat doen jullie zelf als actiecomité. De regiobestuurder stemt de acties af met andere ziekenhuizen. Maak dus afspraken hoe je met elkaar in contact blijft.

Ja, ook niet-leden kunnen meedoen in het actiecomité. Nodig collega's uit om lid te worden. Voor ieder lid ontvang jij 10 euro.

Dat zijn jullie. Zie de acties als een dominospel. Je start met collega’s van je eigen afdeling, daarna zal het zich via mond-op-mondreclame uitbreiden.

De acties moeten vaak van tevoren worden aangekondigd. Het is het beste als je dit overlaat aan de regiobestuurder. Hij of zij weet welke stappen er genomen moeten worden. Om juridisch gedekt te zijn, is het noodzakelijk dat de vakbond de acties aankondigt.

De vakbonden zijn nu materiaal aan het ontwikkelen. Spandoeken kun je natuurlijk het beste zelf maken. We houden jullie op de hoogte. Hou de actiepagina fnv.n/ziekenhuisinactie in de gaten.

• Welke spoedzorg wordt er wel verricht tijdens de zondagsdienst?
  • Welke zorg wordt niet uitgevoerd?
  • Wat moet de Raad van Bestuur doen om de acties plaats te laten vinden? (Denk aan huisartsen op de hoogte stellen enz.)
  • Welke seinen worden gedragen en wie is de contactpersoon voor het actiecomité?

Praktische actietips

Zo kan je snel informatie delen onder actiebereide collega’s. Houd de Appgroep buiten het zicht van de werkgever. Verzamel telefoonnummers voor korte lijntjes.

Zorg dat je als lid van het actiecomité geregistreerd staat als kaderlid. Zo heb je wat meer bescherming van de vakbond. Vraag je regiobestuurder hoe je dit moet doen.

Heb je je niet opgegeven als afdeling, en is er dus geen draaiboek ingevuld, dan doet die afdeling niet mee! Alles moet juridisch gedekt zijn.

Zorg dat per afdeling die mee doet 1 persoon aangewezen wordt als kartrekker. Hij of zij is verantwoordelijk voor het draaiboek van de afdeling. De kartrekker kan ook mee naar het veiligheidsoverleg, zodat afdelingsspecifieke vragen direct beantwoord kunnen worden.

Vraag je regiobestuurder altijd eerst om advies. Laat je nooit onder druk zetten. Laat je niet overtuigen door mooie praatjes dat ze achter de acties staan. Je werkgever is de NVZ en is nu aan zet om te zorgen voor een goede cao. Ga ook niet in op verzoeken om een overzicht te maken van namen van actievoerende collega’s. Dat is nergens voor nodig en ondermijnt de actiebereidheid.

#Goedecao=Goedezorg