Ultimatum long covidfonds

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 25 augustus 2022

De vakbonden FNV en CNV hebben op 19 augustus tijdens een overleg met het ministerie van VWS aangekondigd om samen naar de rechter te stappen, als VWS uiterlijk 9 september nog geen officiële toezegging voor een long covidfonds heeft gedaan.

Op 9 september zal minister Helder tijdens de Ministerraad bekend maken óf er een fonds komt en wat de eventuele regeling inhoudt. Uiteraard zal de FNV dit nauwlettend volgen. Op de achtergrond bereiden onze advocaten, samen met de advocaten van CNV een rechtszaak tegen de Staat voor.

De FNV vraagt al sinds april 2020 om een financiële compensatie voor zorgmedewerkers die door een coronabesmetting op het werk, kosten hebben gemaakt die niet vergoed worden en vaak ook langdurig ziek zijn geworden. Tijdens een bestuurlijk overleg op 8 april 2020 gaf toenmalig minister Van Ark een mondelinge toezegging hierop. Maar vooralsnog is alleen een werkgeversubsidie in het leven geroepen, waardoor zieke zorgmedewerkers een langere hersteltijd krijgen.

Voor de mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt geraakt zijn, is niets geregeld. "Wij zijn heel erg verbolgen dat er nog steeds niks voor deze zorgverleners is geregeld. Tijdens de eerste golf stonden deze mensen in de frontlinie en moesten zij onbeschermd hun werk doen, terwijl bijna heel het land in lockdown thuis zat. Nu zit een deel al bijna tweeënhalf jaar ziek thuis. Ze zijn ontslagen, zijn 30 tot 50% van hun inkomen kwijt en maken wegens hun ziekte hoge kosten die niet vergoed worden," verklaart Kitty Jong, vicevoorzitter van de FNV. Uit ons eigen meldpunt weten we dat dat al minimaal 1.000 mensen langer dan twee jaar ziek zijn en hun baan zijn verloren.

Houd de pagina www.fnv.nl/longcovid goed in de gaten voor het actuele nieuws over dit onderwerp.