Transitie solidaire pensioenregeling PFZW?

Denk mee en sluit je aan!

Door Redactie 13 mei 2022

Zoals je weet is in 2019 het pensioenakkoord gesloten tussen de regering en de sociale partners en is op 30 maart 2022 het wetsvoorstel van de nieuwe Pensioenwet door minister Carola Schouten aangeboden aan de Tweede Kamer. Dit betekent dat ook Pensioenfonds PFZW de regeling moet gaan aanpassen aan de nieuwe wettelijke bepalingen.

Mannen vissen

Nieuwe regeling

Hiervoor moeten belangrijke keuzes gemaakt worden over de contractvorm, het wel of niet invaren en de verschillende beleidsopties. Deze keuzes zijn aan de sociale partners, die samen de pensioenovereenkomst sluiten. Pensioenfonds PFZW en pensioenuitvoerder PGGM moeten als gevolg daarvan de aankomende periode hun (administratie-) systemen gaan aanpassen en actieve en gewezen deelnemers infomeren over wat er precies verandert. De nieuwe wetgeving zal omstreeks 1 januari 2023 in gaan en het streven is de nieuwe regeling bij PFZW per 1 januari 2026 in te voeren. Als FNV-lid beslis jij uiteindelijk voor welk pensioencontract gekozen wordt.

FNV Projectgroep en Commissie Arbeidsvoorwaarde Pensioen (CAP)

Om dit transitieproces goed te kunnen begeleiden, is er binnen de FNV een integrale projectgroep samengesteld bestaande uit een aantal bestuurders en collega’s van de beleidsadviesgroep, communicatie en FNV Academie. Zij gaan  zich  bezighouden met de inhoudelijke en procesmatige kant van het transitieproces en samen met jou invloed uitoefenen op de contractkeuze en de inhoud van de nieuwe pensioenregeling. De projectgroep heeft drie zetels in de Commissie Arbeidsvoorwaarde Pensioen (CAP), waarin FNV, samen met de andere vakbonden CNV, NU’91 en FBZ en de werkgeversverenigingen de pensioenovereenkomst sluiten.

Ben je ook geïnspireerd en wil je met ons meedoen?

Als jij als FNV-lid ook graag betrokken wilt blijven en met ons mee wil doen, meld je dan aan als bijzonder belangstellende bij het Contact Center 088 – 368 0 368. Heb je een (oud-)collega, kennis of vriend die ook ge├»nteresseerd is in het onderwerp en een FNV-lidmaatschap, ga dan naar www.fnv.nl/anderlidmaken. Als bestaand lid ontvang je dan van ons een tientje op je rekening!

Meer weten?

Meer informatie over deze transitie kun je vinden op www.fnv.nl/transitie-pensioen-pfzw. Voor vragen kun je contact opnemen met ons Contactcenter 088 - 368 0 368. Afhankelijk van jouw vraag, nemen wij eventueel direct contact met jou op als je dat wilt.