Vijfde ronde Cao Ziekenhuizen leidt niet tot resultaat: extra overlegronde ingelast

Door Redactie 8 december 2021

De vijfde onderhandelingsronde op 8 december tussen de vakbonden en de Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen (NVZ) voor een nieuwe Cao Ziekenhuizen heeft helaas nog niet tot een resultaat geleid.

Het is spijtig voor de overbelaste zorgprofessionals dat ze nog geen cao-akkoord als kerstcadeau kunnen uitpakken als waardering voor hun tomeloze inzet. Op 17 december wordt het overleg vervolgd in een extra onderhandelingsronde.

Terwijl ziekenhuiswerknemers met de dag zwaarder worden overbelast door de coronapandemie, en de druk boven hun hoofd hangt om straks opnieuw achtergestelde zorg op te vangen, is er nog steeds geen zicht op een fatsoenlijke cao. De 200.000 ziekenhuiswerknemers wachten al bijna een half jaar op een nieuwe cao. De huidige cao liep afgelopen juli af.

Concreet bod namens vakbonden

Om een resultaat te bespoedigen hebben de bonden FNV, FBZ en CNV gezamenlijk een concreet bod op tafel gelegd waarmee ze tot goede en duidelijke cao-afspraken willen komen voor ├ílle medewerkers in de ziekenhuizen.

Vakbonden willen op inkomen de volgende afspraken maken:

•             Een fatsoenlijke loonsverhoging, zowel in procenten als centen, met voor alle werknemers behoud van koopkracht;
•             Verhoging van minimum uurloon naar 14 euro;
•             Definitief invoeren van de huidige afspraken over de toelage verschoven diensten;
•             Verbeteren van de onregelmatigheidstoeslag (ORT).

Inzet op duurzame inzetbaarheid is voor de bonden ook cruciaal. Analyses wijzen uit dat de sector weinig gezond is. Om vitaal te kunnen blijven werken en de werkdruk te verlagen, willen de bonden de volgende afspraken maken:

•             drie jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd te kunnen stoppen met werken;
•             aanscherpen van de afspraken rond generatiebeleid;
•             het toerekenen van een eigen opleidingsbudget per werknemer;
•             het aanmerken van bereikbaarheidsdiensten als arbeidstijd;
•             het terugbrengen van de jaaruren-systematiek naar drie maanden (kwartaal);
•             het recht om onbereikbaar te zijn op dagen dat je niet bent ingeroosterd.

Hoe nu verder?

Vakbonden betreuren de reactie van de NVZ, die vindt dat de bonden overvragen. De NVZ houdt vooralsnog voet bij stuk. Er bestaat een groot gat met wat de werkgevers willen bieden. Kortom, partijen zijn er dus nog niet uit en hopen dat de NVZ op 17 december alsnog ingaat op het bod van de bonden.