Na 6e ronde nog geen akkoord nieuwe cao Ziekenhuizen

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 17 december 2021

Op vrijdag 17 december kwamen de vakbonden en werkgever NVZ voor de 6e keer bijeen om tot een nieuwe cao Ziekenhuizen te komen.

‘Gelukkig zijn we het onderling op een aantal punten al behoorlijk eens met elkaar, maar juist op de voor ons cruciale onderdelen loon en een goed generatiebeleid mag de werkgever ons nog meer tegemoet komen’, zegt Elise Merlijn, die namens FNV Zorg & Welzijn onderhandelt. In de hoop om er voor de kerst uit te komen, is een 7e onderhandelingsronde ingelast op vrijdag 24 december.

Er zijn zowel stappen gezet voor medewerkers aan de onderkant van de arbeidsmarkt als voor de mensen aan het bed. Ook lijkt de werkgever in te stemmen met de wensen voor verbetering van de ORT en verschoven diensten. De meeste verslechteringen die de NVZ eerder voorstelde voor de 200.000 werknemers lijken van tafel. Merlijn: ‘Het zijn kleine stapjes die de NVZ zet, maar gelukkig wel in de goede richting. De FNV blijft vooral inzetten op koopkrachtverbetering en aanpak van de hoge werkdruk. Het zou toch wel een heel mooi cadeau zijn, als het voor Kerstavond rond is.’