Tweede ronde cao-overleg GGZ

Balansregeling verkend

Door Redactie 29 november 2021

Tijdens de tweede gespreksronde voor een nieuwe cao GGZ heeft werkgeversvereniging DeNLggz haar voorstellen nogmaals toegelicht. Zij zien een meerjarige cao voor zich, met een belangrijke rol voor hun idee over een balansregeling. Dit idee hebben ze in het laatste overleg wat concreter uitgewerkt.

Wat is de balansregeling?

De balansregeling is een budget dat kan worden ingezet voor verschillende doelen waarbij de werknemer kan kiezen waarvoor hij of zij het wil inzetten: bijvoorbeeld voor scholing of voor extra verlof. Een sympathieke gedachte, waar wij als bonden ook best over na willen denken. Het is namelijk wel van belang dat de voorwaarden voor een dergelijke regeling goed zijn. En het is vooral belangrijk dat het bedrag dat werknemers in de balansregeling krijgen, dan ook van een omvang is dat zij ook echt keuzes kunnen maken.

Daarnaast willen wij natuurlijk niet dat werknemers met het balansbudget moeten gaan betalen voor dingen die ze nu ook al krijgen binnen de cao-afspraken. Een generatieregeling zal, naast een betere werk- en privébalans voor alle medewerkers, een belangrijk onderdeel moeten zijn van de afspraken. We willen onderzoeken of een 80-90-100 regeling te realiseren is binnen de balansregeling.

Bonden nog niet overtuigd van huidig voorstel

Op dit moment zijn wij nog niet overtuigd dat de balansregeling daadwerkelijk gaat leiden tot een betere balans voor de werknemer. DeNLggz ziet de balansregeling ook als een oplossing voor veel van de inhoudelijke punten die de vakbonden willen regelen in de nieuwe cao. En dat vinden we echt te makkelijk.

Zoals bekend willen wij afspraken maken over:

• Betere roosters, waaronder afspraken over de inzet en compensatie bij bereikbaarheidsdiensten en verschoven diensten;
  • Duurzame inzetbaarheid;
  • De uitwerking van het pensioenakkoord waarbij eerder stoppen met werken voor je pensioen tot de mogelijkheden behoort, aanvullend op een generatieregeling die wij als onderdeel van het balansbudget willen afspreken;
  • Reiskostenvergoeding;
  • Thuiswerkregeling;
  • Naast natuurlijk een goede structurele loonverhoging voor iedereen.

Deze punten vragen om een goede borging in de cao. Een balansregeling kan dat misschien ondersteunen, maar niet vervangen.

De werkgevers hebben toegezegd zich op onze reactie te beraden en deze mee te nemen in een volgend overleg. Dit overleg is gepland op 7 december.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.