Programma’s zondagsdiensten universitair medisch centra 26 oktober

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 25 oktober 2021

Vannacht om 0.00 uur start de tweede zondagsdienst op een doordeweekse dag in alle acht universitair medisch centra. Voor een periode van 24 uur leggen duizenden medewerkers al het planbare werk neer: het ultieme stakingsmiddel in de zorg.

Per ziekenhuis worden verschillende afdelingen gesloten, zoals de operatiekamers, radiologie, laboratoria, de poli’s en diverse verpleegafdelingen. Alle spoedeisende hulp gaat wel door.

Op 28 september staakten de zorgmedewerkers voor de eerste keer. Toen deden in totaal 89 afdelingen mee aan de zondagsdienst. Morgen zijn 279 afdelingen ‘dicht’.  Daarmee wordt de actie drie keer zo groot als in september. De ziekenhuismedewerkers vragen met de actie om eerlijkere arbeidsvoorwaarden, zoals een fatsoenlijke loonsverhoging van 3% per jaar voor álle medewerkers en goede afspraken om de werkdruk te verlagen.

Veiligheid voorop

‘Met elk ziekenhuis heeft de FNV vooraf een veiligheidsoverleg gevoerd, waarin de spoedzorg voor patiënten gegarandeerd wordt en veiligheid van werknemers en patiënten voorop staat’, zegt Elise Merlijn, die namens de FNV onderhandelt voor de cao UMC’s. ‘De COVID-besmettingen nemen weer toe. Alle actievoerders zijn zich hiervan bewust en houden zich morgen, net als op normale werkdagen, aan de coronamaatregelen. Ook gaat de zorg voor Covid-19 patiënten gewoon door. Helaas is de druk op medewerkers in de UMC’s zo schrijnend dat actievoeren, met de beperkte mogelijkheid die ze hiertoe al hebben, noodzakelijk is om de toekomstbestendigheid van de zorg te redden. De uitstroom in de UMC’s is verontrustend hoog. Komen zij nu niet voor zichzelf op, dan is er straks niemand meer over om zorg te leveren.’

Programma tijdens zondagsdienst

Tijdens de zondagsdienst komen de medewerkers bijeen in het ziekenhuis waar zij in dienst zijn. De programma’s verschillen per ziekenhuis. Naast een podiumprogramma met diverse sprekers, worden verschillende sport en mindfulness-activiteiten voor medewerkers georganiseerd, voorleesmarathons gehouden op de kinderafdelingen, en een pub-quiz, rondleidingen en protestmarsen gehouden. In elk ziekenhuis applaudisseren de medewerkers om 12.05 uur twee minuten voor zichzelf, met een knipoog naar maart 2020. Toen werden ze nog als helden behandeld, nu voelen ze zich niet gewaardeerd door hun werkgevers. Iedereen die een hart voor de zorg heeft, is welkom om mee te applaudisseren.

U kunt hier de programma's downloaden.

U kunt hier het aantal afdelingen per ziekenhuis terugvinden