Ziekenhuispersoneel in actie tegen stroeve cao-onderhandelingen

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 07 september 2021

Met de stroef lopende onderhandelingen over de cao Ziekenhuizen in het achterhoofd, bieden ziekenhuiswerknemers van het Flevoziekenhuis in Almere op donderdag 9 september hun bestuursvoorzitter Anita Arts een bord aan met daarop de handtekeningen van ongeruste medewerkers.

Twee jaar geleden leidden de onderhandelingen voor de cao-ziekenhuizen tot stakingen.

Hakken in het zand

Het ziekenhuispersoneel maakt zich zorgen over de voortgang van de cao-onderhandelingen. De vorige keer – twee jaar geleden – kwam het tot stakingen. Net als toen lijken de werkgevers ook nu weer hun hakken in het zand te zetten.

Zorgpersoneel fors onder druk

FNV-bestuurder Mitchell Hoogenboom: “Zorgpersoneel staat fors onder druk vanwege slechte arbeidsomstandigheden zoals onderbezetting en alsmaar toenemende werkdruk. Dat moet beter. Maar werkgeversorganisatie NVZ blijft voorlopig vasthouden aan 0 procent loonstijging en wil te weinig doen om de arbeidsomstandigheden voor de ruim 200.000 ziekenhuismedewerkers voor wie de cao van toepassing is te verbeteren.

Onacceptabel

Onacceptabel wat FNV Zorg en Welzijn betreft. Het overhandigen van handtekeningen op donderdag is een duidelijk signaal van het zorgpersoneel aan de ziekenhuisbestuurders: het moet nu beter!"