Programma’s zondagsdiensten universitair medisch centra

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 27 september 2021

Vannacht om 0.00 uur starten de zondagsdiensten in 7 universitair medisch centra. Voor 24 uur leggen duizenden medewerkers al het planbare werk neer: het ultieme stakingsmiddel in de zorg.

Per ziekenhuis worden verschillende afdelingen gesloten, zoals de operatiekamers, radiologie, laboratoria en diverse verpleegafdelingen. Alle spoedeisende hulp, oncologie, hartbewaking en kraam-couveuseafdelingen draaien wel door. Het wordt de grootste staking ooit door medewerkers van de academische ziekenhuizen. De ziekenhuismedewerkers vragen met de staking om eerlijkere arbeidsvoorwaarden, zoals een fatsoenlijke loonsverhoging voor álle medewerkers en goede afspraken om de werkdruk te verlagen.

Programma tijdens zondagsdienst

Tijdens de zondagsdienst komen de medewerkers bijeen in het ziekenhuis waar zij in dienst zijn. Naast een podiumprogramma met diverse sprekers, worden verschillende (sport)activiteiten voor medewerkers georganiseerd, zoals een pub-quiz, pingpongwedstrijden en een koffie-taart-moment met patiënten waarmee ze uitgebreid een babbeltje maken. Iets waar in hun dagelijkse werk nooit tijd voor is. De programma’s verschillen per ziekenhuis.

In dit overzicht is per ziekenhuis het programma te lezen en welke afdelingen gesloten zijn.