Succesvolle actiedag voor de medewerkers in de kinderopvang

Door Redactie 18 juni 2021

Vandaag was de succesvolle actiedag voor de medewerkers in de kinderopvang in Nieuwegein. Er waren veel enthousiaste en strijdbare medewerkers aanwezig. We hebben een goed beeld gekregen over de stakingsbereidheid en we hebben mooie plannen kunnen maken voor de vervolgstakingen.

Actiedag

Eerste stakingsdag woensdag 1 juli

De eerste stakingsdag is: donderdag 1 juli
Regio: Noord-Holland en Flevoland ten zuiden van Lelystad  – exacte locatie volgt

De volgende stakingsdag: dinsdag 6 juli en donderdag 8 juli
Regio: Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland ten noorden van Lelystad

Zo is er meer tijd om ouders te informeren zodat zij alternatieve opvang voor hun kind kunnen regelen. De exacte locatie volgt nog. We maken steeds ongeveer een week van tevoren bekend waar de volgende staking zal zijn. Deze tijd hebben we nodig om met de werkgevers in gesprek te gaan om te zorgen voor de juiste veiligheidsmaatregelen. Dus hou de komende tijd goed je e-mail in de gaten en volg ons ook op Facebook, Instagram  en www.fnv.nl/kinderopvang. Dan ben je steeds als eerste op de hoogte.

Geef jezelf en je collega’s hier op

Let op: alleen staken als je organisatie is genoemd!

Je mag alleen staken als je organisatie is aangezegd; als de FNV jouw werkgever per brief heeft laten weten dat er gestaakt gaat worden. Wij zullen in onze communicatie duidelijk aangeven waar en bij welke organisaties we gaan staken. Wat nou als jouw organisatie er niet bij staat en je hebt toch collega’s die willen gaan staken? Meld je dan zo snel mogelijk bij ons. Dan kunnen wij kijken of het mogelijk is dat jullie alsnog bij de staking kunnen aansluiten. Neem in deze gevallen dus eerst contact met kinderopvang@fnv.nl of een van ons om te voorkomen dat je op eigen houtje gaat staken.

Veel gestelde vragen over onze stakingen

• Mag mijn werkgever vragen of ik ga staken? Kort gezegd, nee, dat mag niet.
  • Wat gaat er de komende tijd gebeuren? Medewerkers in de kinderopvang die willen staken geven zich op bij de FNV – dat kan via bovenstaande link. Wij inventariseren de medewerkers en de organisaties waar zij werken en maken een planning voor de stakingen. Dit communiceren wij via onze website en sociale media.
  • Kan ik ontslagen worden na een staking? Nee. Staken is geen werkweigering. Sterker nog, het is een recht! Je mag dus niet worden ontslagen door aan een staking mee te doen. Ook mag je werkgever je op geen enkele andere manier benadelen.

Deze antwoorden en de antwoorden op nog veel meer vragen zijn hier te vinden.