Kinderopvang: Laat arbeidseis los

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 10 oktober 2022

In 2025 gaat de kinderopvang op de schop, dan wordt het voor 96% gratis voor werkende ouders. 'Hiermee wordt kinderopvang financieel een stuk toegankelijker, maar we zijn teleurgesteld dat de arbeidseis centraal blijft staat', reageert Bas van Weegberg, Lid Dagelijks Bestuur FNV.

Reactie FNV op kabinetsbrief kinderopvang: laat arbeidseis los

Vrijdagavond 7 oktober stuurde het kabinet haar brief Stelselherziening kinderopvang en het adviesrapport verkenning potentiële uitvoerders naar de Tweede Kamer. Door de toeslagenaffaire kwam aan het licht dat de financiering van kinderopvang niet werkte. Van Weegberg: ‘Jammer dat in het hele rapport niks staat over kansengelijkheid, vergroten van emancipatie of de kwaliteit van de opvang. Er wordt alleen maar gesproken over de financiering en betaling van de kinderopvang. Het lijkt wel of ze zijn vergeten dat kinderopvang om kinderen gaat.’

De FNV wil dat het nieuwe stelsel toegankelijker wordt voor álle kinderen, door het meer betaalbaar te maken voor lage inkomens en niet-werkende ouders. Daarnaast moet er geïnvesteerd worden in de kwaliteit van de kinderopvang.

Kinderopvang voor meer kansengelijkheid, emancipatie en arbeidsparticipatie

Van Weegberg: 'Kinderopvang die toegankelijk is voor álle kinderen (ongeacht of de ouders werken) zorgt voor gelijke kansen voor alle kinderen en verkleint de tweedeling in de maatschappij. Het maakt het makkelijker voor ouders in de bijstand om aan het werk te gaan. En het vergroot de gendergelijkheid, juist in gezinnen waar vrouwen het grootste gedeelte van de zorg op zich nemen. Daarom is het jammer dat het kabinet in het nieuwe stelsel de arbeidseis centraal laat staan. Terwijl juist alle argumenten er zijn om dat los te laten'.

Wetenschappers: kinderopvang als breed toegankelijke voorziening voor álle kinderen

Er is ook genoeg wetenschappelijke onderbouwing voor kinderopvang 'als een breed toegankelijke voorziening voor alle kinderen'. Verschillende wetenschappers onderstreepten dat deze week in de Tweede Kamer tijdens het Ronde Tafel gesprek over Het Jonge Kind. ‘Nu het hele stelsel op de schop gaat, is hét perfecte moment om ook die aspecten in de plannen mee te nemen en veel breder naar kinderopvang te kijken. Anders is het een gemiste kans’, concludeert van Weegberg.

Nú investeren in de werknemers is cruciaal

Tot slot staat er in de plannen niks over de kwaliteit. Momenteel hebben we in Nederland nog een hoge kwaliteit kinderopvang, dankzij toegewijde pedagogisch medewerkers en goede kwaliteitseisen. Als we dit willen behouden is het cruciaal dat er nú geïnvesteerd wordt in hogere lonen en betere arbeidsomstandigheden. Want de sector stroomt leeg; steeds meer medewerkers vertrekken naar het onderwijs waar ze meer kunnen verdienen. Van Weegberg: De tekorten en daarmee de wachtlijsten voor ouders lopen op. Met het oog op de verwachte toeloop van meer kinderen in 2025, zal er echt nú door werkgevers en overheid geïnvesteerd moeten worden in de werknemers, als we een goede kwaliteit willen behouden’.

De FNV pleit er voor:

• Dat de overheid er alles aan doet om de stelselherziening in 2025 te laten slagen
  • Dat de arbeidseis niet centraal staat, maar dat het stelsel duurzaam wordt ingericht, zodat de arbeidseis via een realistisch ingroeipad kan worden losgelaten in 2028
  • Dat er per direct geïnvesteerd wordt in goede arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden
  • Dat er vastgehouden wordt aan de kwaliteitseisen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.