Kinderopvang in actie!

Zo kun jij als ouder meehelpen

Door Redactie 01 juni 2021

De medewerkers ervaren een te hoge werkdruk en onderwaardering van hun werk. Zij eisen concrete maatregelen. De hoge werkdruk zorgt voor lagere kwaliteit van de kinderopvang. Het magere eindbod van de werkgevers is onvoldoende. Ook op ons ultimatum kwam geen reactie. Tijd voor actie! Zo kun jij als ouder meedoen! #kovooreengoedecao

Kinderopvang

Mager eindbod

Medewerkers hebben te veel taken en kunnen jouw kinderen daardoor niet de tijd en aandacht geven die ze nodig hebben. Ook ervaren ze veel weinig waardering voor hun werk. Na meerdere onderhandelingsrondes ligt er een mager eindbod van werkgevers op tafel. Geen fatsoenlijke loonsverhoging kan ervan af. De werkgevers reageerden ook niet op ons ultimatum.

Estafettestaking

Daarom is het nu tijd om hardere acties te gaan voeren. Vanaf 23 juni leggen medewerkers in de kinderopvang, peuterspeelzalen en de buitenschoolse opvang het werk neer. De stakingen vinden in estafettevorm plaats. Er wordt per dag op verschillende locaties gestaakt. Op vrijdag 18 juni, tijdens een landelijke actiedag, maken medewerkers bekend wanneer er in hun organisatie actie gevoerd gaat worden en in welke vorm.

Hier lees je alles over de landelijke stakingsdag

Werkdruk

De hoge werkdruk in de kinderopvang komt doordat medewerkers veel extra taken hebben die ze niet kunnen uitvoeren, als de kinderen aanwezig zijn. Voor deze taken worden er te weinig uren vergoed, waardoor medewerkers zich in alle bochten wringen om het werk af te krijgen. Soms zelfs door in eigen tijd het werk af te maken. Daarnaast verwachten werkgevers dat werknemers heel flexibel zijn, als het gaat om roosters en werkdagen. Veel medewerkers hebben vaak ook zelf nog een gezin, waardoor de gevraagde flexibiliteit extra stress geeft thuis.

Help je mee?

Jij als ouder kunt meehelpen om de druk op werkgevers te verhogen. Hoe doe je dat?

• Door de onze Facebookpagina te delen en te liken.
  • Zit je bijvoorbeeld in de oudercommissie van de opvang? Zit je in een appgroep van je kind? Ken je werkende ouders die een kind hebben op de kinderopvang? Stuur ze dan dit actiebericht!

Beste (werkende) ouders,

Ben jij net als ik blij dat er kinderopvang is voor jouw kind of kinderen? De pedagogisch medewerkers die elke dag onze kinderen verzorgen en begeleiden ervaren een hoge werkdruk. Zij willen hun aandacht én tijd aan onze kinderen blijven geven, zodat jij, net als ik, een tevreden ouder blijft.

Daarom maken zij zich hard voor een nieuwe cao voor de Kinderopvang. Maar de onderhandelingen tussen werkgevers en de vakbonden verlopen stroef. De medewerkers hebben meer tijd nodig om alle taken uit te voeren, zodat de kwaliteit hoog blijft. Naast minder werkdruk is het ook tijd dat het werk van onze kinderopvangmedewerkers gewaardeerd wordt met een fatsoenlijke loonsverhoging. Het werk van een pedagogisch medewerker is cruciaal in deze coronatijden. Dat hebben wij allemaal gemerkt dit afgelopen jaar.

Kinderopvangmedewerkers zijn daarom bezig met acties om de werkgevers te overtuigen betere afspraken te maken met de vakbonden. Jij kunt ook bijdragen door de onze Facebookpagina te delen en te liken.

Meer weten? Lees hier meer over de nieuwe cao Kinderopvang.

Als je graag tweet, gebruik dan een keer deze hashtags:

#kovooreengoedecao

#daarwordenwijallemaalbetervan