Kinderopvangmedewerkers gaan staken, ultimatum verstreken

Kom naar de landelijke actiedag op 18 juni in Nieuwegein

Door Redactie 15 juni 2021

Vanaf woensdag 23 juni gaan medewerkers in de kinderopvang, peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang staken. Zij voeren actie voor een goede cao en maatregelen tegen hoge werkdruk. De stakingen vinden in estafettevorm plaats. Op de landelijke actiedag (vrijdag 18  juni) inventariseren we wanneer en bij welke organisaties actie gevoerd gaat worden. Jij komt toch ook?

Waarom gaan we staken?

We hebben een ultimatum gestuurd aan de werkgevers. De werkgevers zijn niet op onze eisen ingegaan. Dit was een laatste mogelijkheid waarin ze aan jullie wensen tegemoet konden komen. Dus zullen wij harder actie moeten voeren, zodat de werkgevers wel gaan luisteren. Er is al 20 jaar niet gestaakt in de kinderopvang, het is tijd!

Wettelijk recht

Nu het ultimatum is verstreken heb je wettelijk het recht om te staken. Daar kunnen ouders en werkgevers last van hebben. Bijvoorbeeld doordat ouders op een stakingsdag zelf hun kinderen moeten opvangen, omdat er geen PM’ers beschikbaar zijn. Dat is soms onvermijdelijk en vervelend voor ze. Maar dat hoort nou eenmaal bij actievoeren.

Landelijke actiedag

Op vrijdag 18 juni (van 11 tot 13 uur) organiseren we een landelijke actiedag. Dan gaan we inventariseren wanneer en bij welke organisaties er actie gevoerd gaat worden. Jij komt toch ook? Je vindt de locatie op de parkeerplaats tegenover Down Under, Ravenswetering 1 in Nieuwegein. Vanaf Utrecht CS met bus 47 (halte de Liesbosch).

Meld je hier aan

Waar gaan we staken?

Wij beginnen bij de organisatie met de meeste aanmeldingen om te gaan staken. Dus wil jij staken bij jouw organisatie? Zorg dan dat zoveel mogelijk werknemers zich aanmelden en registreren als staker.

Bespreek activiteiten die jullie willen gaan doen tijdens een staking eerst met de FNV-contactpersonen of de FNV-bestuurder.

Stakingsuitkering

Als FNV-lid ontvang je een vergoeding voor de stakingsuren. Ook krijg je de reiskosten vergoed. Ben je nog geen lid en wil je ook een stakingsuitkering, word dan nu meteen lid. Als je minimaal 1 jaar lid blijft, kun je je nog aanmelden als staker en kom je ook in aanmerking voor de stakingsuitkering

Steun onze acties

Zo blijf je op de hoogte

Volg ons ook op facebook en instagram en houd je e-mail in de gaten. Dan ben je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

#kovooreengoedecao
#daarwordenweallemaalbetervan

Bekijk de flyer van de actiedag

Bekijk de flyer van cao Kinderopvang