Cao-overleg Sociaal Werk: werkgevers terughoudend op voorstellen van vakbonden

Door Redactie 7 mei 2021

Op 29 april jl. hebben de vakbonden en de werkgevers verder onderhandeld over een nieuwe cao Sociaal Werk. In de vorige ronde is over en weer uitleg gegeven over de cao-voorstellen. Op 29 april jl. hebben de partijen een begin gemaakt met wat ze van de voorstellen vinden. Wij delen graag met jou de reacties die de werkgevers zoal hebben gegeven op een aantal voorstellen.

Cao-nieuws

Langer verlof sparen mogelijk maken

De bonden hebben voorgesteld dat een werknemer tot 100 weken verlof kan sparen. Om in je loopbaan tussentijds langer met verlof te gaan, of voorafgaand aan je pensioen eerder te stoppen. Op 29 april jl. hebben de werkgevers kanttekeningen geplaatst bij de wettelijke en fiscale voorwaarden hierbij. Dat zoeken we opnieuw uit.

Meer mogelijkheden nodig om fit het pensioen te halen

De bonden hebben ook voorstellen gedaan om in de nieuwe cao de generatieregeling te verbeteren. Met de generatieregeling kunnen oudere werknemers door korter te werken duurzaam aan de slag blijven. Daarmee wordt er ook ruimte gegeven aan de werkgever om nieuwe, jongere werknemers in te laten stromen. In de huidige cao is dat afhankelijk van een besluit van de organisatie en de keuze om de regeling in te voeren is voor de  werkgever vrijwillig.

Tot nu toe komt er vrijwel niets van deze regeling terecht. Ook hebben de bonden voorstellen gedaan waarmee werknemers, die niet fit hun pensioen halen, vanaf drie jaar voor hun AOW-leeftijd makkelijker vervroegd kunnen uittreden. De werkgevers hebben op 29 april jl. vraagtekens gezet bij de noodzaak van deze voorstellen, maar willen daar met de bonden verder over praten.

Zekerheid bij aanbestedingen nodig

Wij willen in de nieuwe cao ook afspreken dat na een verloren aanbesteding en verschuiving van het werk naar een nieuwe opdrachtnemer, de medewerkers recht krijgen op hetzelfde dienstverband en dezelfde arbeidsvoorwaarden bij de nieuwe opdrachtnemer. Wat ons betreft is die continuïteit voor iedereen beter en biedt de huidige cao onvoldoende zekerheid. De werkgevers willen de bedrijfsmatige vrijheid behouden. Bovendien nemen volgens hen de nieuwe opdrachtnemers de meeste werknemers over. Wij horen van onze leden problemen met de aanbestedingen en zijn van mening dat personeelsovername na een aanbesteding een andere manier van werken niet in de weg staat. Ons voorstel blijft op tafel. Op 18 mei a.s. worden de cao-onderhandelingen voortgezet.

Volg ons en deel het met je collega's

Volg het FNV-nieuws over de onderhandelingen ook op www.fnv.nl/sociaalwerk, deel het met je collega’s en vraag hun steun door lid te worden. Ben je nog geen lid? Steun onze inzet, beslis mee over jouw cao en word lid van de FNV op www.fnv.nl/lidmaatschap, want samen staan we sterk.