Cao-overleg Sociaal Werk

Partijen beraden zich op overgebleven geschillen

Door Redactie 3 november 2021

Op 15 oktober 2021, de achtste onderhandelingsdag voor een nieuwe cao Sociaal Werk, hebben we met de werkgevers nog geen overeenstemming bereikt over de laatste geschilpunten. Teleurgesteld zijn we aan het einde van de dag uit elkaar gegaan. Op 16 november doen we opnieuw een poging. Intussen beraden de partijen zich op oplossingen.

Cao-nieuws

Prijscompensatie en reële koopkrachtverbetering nodig

Ondanks een paar compromissen van de bonden, bleven de werkgevers op 15 oktober bij hun eerder gedane loonbod voor een nieuwe cao van 24 maanden. De bonden gaven aan dat daarmee geen recht wordt gedaan aan compensatie van gestegen prijzen en een reële koopkrachtverbetering. Dat is ook voor de sector als geheel belangrijk om nieuwe medewerkers aan te trekken en te binden.

Maatwerk om fit je pensioen te halen

Op voorstel van de werkgevers hebben we op 15 oktober onderhandeld over afspraken in de cao die individuele regelingen mogelijk maken voor medewerkers die met hun huidige functie hun AOW-leeftijd niet halen. Daarbij komen voorbeelden beschikbaar van regelingen voor korter werken of voor vervroegd uittreden. Wat de bonden betreft komen hierbij ook afspraken over een goede beroepsmogelijkheid voor de werknemer die het met zijn werkgever niet eens wordt.

Meer houvast in de cao nodig voor je functie-inhoud en inschaling

De functiebeschrijvingen en de inschaling in de cao moeten bijgewerkt worden. Dat vraagt de praktijk van het sociaal werk. Daarover zijn bonden en werkgevers het eens. Aan een project hiervoor in de looptijd van de nieuwe cao wordt bij het cao-overleg de laatste hand gelegd. FNV heeft ook voorstellen gedaan waarmee jouw inspraak in de functiebeschrijving en inschaling in de cao duidelijker en beter wordt. Op 15 oktober is hierover nog niet helemaal overeenstemming bereikt.

16 november

Op veel andere punten is in principe wel overeenstemming bereikt, maar de definitieve teksten moeten nog vastgesteld worden. We hopen op 16 november met de werkgevers verder te komen. Zodra we uit onderhandeld zijn, gaan we hybride bijeenkomsten organiseren, fysiek en online, voor uitleg over het resultaat van de onderhandelingen en kunnen de leden hierover stemmen. Want uiteindelijk beslissen de leden of wij wel of niet over kunnen gaan tot het tekenen van de cao.

Samen staan we sterk

Volg het FNV-nieuws over de onderhandelingen ook op fnv.nl/sociaalwerk, deel het met je collega’s en vraag hun steun door lid te worden. Ben je nog geen lid? Steun onze inzet, beslis mee over jouw cao en word lid van de FNV op fnv.nl/lidmaatschap, want samen staan we sterk!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.