Cao-overleg Sociaal Werk: eerste inzet van werkgevers

Door Redactie 8 april 2021

De tweede onderhandelingsronde is geweest op 31 maart en dat verliep teleurstellend. De onderhandelingstijd ging op aan uitleg over en weer over de cao-voorstellen. De werkgevers en CNV hadden kort daarvoor hun voorstellen ingediend. De voorstellen van FNV lagen er al, na onze enquête waar meer dan duizend werknemers aan meededen.

Cao-nieuws

De cao-voorstellen van de werkgevers

De werkgevers hebben vooral ‘gespreksonderwerpen’ ingebracht zoals het functieboek in de cao beter te laten aansluiten op de praktijk. De FNV wil dat ook en we hebben al concrete voorstellen hiervoor gedaan. Wij willen de functiebeschrijvingen in de cao updaten, zodat ze beter herkenbaar worden en de salaris-indeling daarbij past. We willen in de cao ook je inspraak verduidelijken en verbeteren.

De werkgevers zien ook dat de huidige generatieregeling in de cao nauwelijks gebruikt wordt. Qua verbetering heeft FNV een concreet voorstel gedaan. Naast de bestaande afspraken willen wij in de cao een individueel recht om vanaf vijf jaar voor je AOW 80% te werken, met 90% loon en 100% pensioenopbouw.

Eén van de andere onderwerpen van werkgevers is ook het ziekteverzuim. Werkgevers signaleren dat het ziekteverzuim in de sector hoger is dan gemiddeld in Nederland. Zij willen maatregelen. Ook de bovenwettelijke aanvulling in de cao op loon bij ziekte stellen zij ter discussie.

De werkgevers hebben nog geen loonbod gedaan. FNV vraagt 5% loonsverhoging, ook voor meer waardering van jullie cruciale werk. De cao-voorstellen van CNV liggen in lijn met FNV of zijn een aanvulling daarop, zoals een verbetering van de sociale zekerheid.

Onze FNV-delegatie

Wij zijn trots op onze twee FNV-leden die samen met de FNV-onderhandelaars dit avontuur zijn aangegaan. Christina Manders, projectassistent bij ouderenorganisatie KBO-PCOB: ‘Samen staan we sterker als sector met een goede, aantrekkelijke cao!'. Rob Thijssen, medewerker intensieve begeleiding bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers: ‘Ik streef naar een competitieve en aantrekkelijke cao, zodat we collega’s kunnen boeien, binden en behouden!’.

Laat je horen

Jullie zijn betrokken en hebben hart voor je werk. Daarom verdienen jullie een goede cao. Dus doe mee! Volg het FNV-nieuws over de onderhandelingen, deel het met je collega’s en vraag hun steun door lid te worden. Ben je nog geen lid? Beslis mee over jouw cao en word lid van de FNV want samen staan we sterk. Bovendien heb je als lid allerlei voordelen, zoals juridische hulp en advies. Wil je rondom de onderhandelingen actief meedenken en meedoen? Vraag informatie over de mogelijkheden bij sociaalwerk@fnv.nl.