Reistijd van cliënt naar cliënt nu ook bij AtHomeFirst uitbetaald!

Door Redactie 28 december 2020

Met ingang van 1 januari 2021 gaat AtHomeFirst eindelijk de reistijd tussen cliënten uitbetalen. Dat is namelijk gewoon werktijd. Wij hebben dat in de cao afgesproken en die afspraak moeten werkgevers uitvoeren. Veel werkgevers, ook AtHomeFirst, deden dat echter niet. En daarmee loop je geld mis, waar je wel recht op hebt.

Verpleegster met oudere dame

Gewonnen rechtszaak

Omdat veel werkgevers deze reistijd van cliënt naar cliënt niet wilden betalen heeft FNV december 2019 een rechtszaak aangespannen tegen een zorginstelling. Die zaak hebben wij volledig gewonnen! Ook de rechter zei dat in de cao staat dat de werkgever deze reistijd moet uitbetalen als werktijd.

Werkgevers moeten reistijd uitbetalen

Na de uitspraak van de rechter zijn veel werkgevers alsnog de reistijd gaan uitbetalen aan al hun werknemers. Helaas zijn er ook nog steeds werkgevers die dat gewoon niet deden, of allerlei smoesjes bedenken om het niet te doen.

Nu ook AtHomeFirst over de brug

FNV heeft veel druk uitgeoefend op AtHomeFirst om de cao na te leven. We waren bereid om hiervoor nogmaals naar de rechter te gaan en dat hebben we de werkgever ook laten weten. Na druk van de FNV kwam het bericht dat AtHomeFirst reistijd tussen cliënten met ingang van 1 januari 2021 gaat vergoeden. Dat werd tijd!

Houd je reistijd goed bij

We adviseren de werknemers bij AtHomeFirst om zelf de reistijd tussen cliënten goed bij te houden. Dit kunt je nakijken op je loonstrook of de reistijd correct wordt uitbetaald. Heb je daar vragen over, en werk je bij AtHomeFirst, neem dan contact op met onze vakbondsconsulent, Sonja Zuur: sonja.zuur@vereniging.fnv.nl

Werk je in een andere Thuiszorgorganisatie en vermoed je dat je geen reistijd krijgt uitbetaald? Neem dan contact op met het Contactcenter van de FNV via 088 - 368 0 368.