Thuiszorgorganisatie moet medewerker reistijd tussen cliënten uitbetalen

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 19 december 2019

De kantonrechter Assen heeft deze week een ambulant begeleider in de thuiszorg volledig in het gelijk gesteld, waardoor zij een ruime nabetaling van haar werkgever tegemoet kan zien.

De FNV spande namens haar een rechtszaak aan omdat haar werkgever de reistijd tussen cliënten niet uitbetaalde. De werkgever was van mening dat deze reistijd eigen tijd is. Een ambulant begeleider bezoekt cliënten in de thuissituatie en is dus veel onderweg. Josee Houben, jurist FNV: “Dit is een heldere uitspraak. In de cao staat duidelijk vermeld dat deze reistijd werktijd is en als zodanig betaald moet worden.’

FNV ziet vaak dat de reistijden ‘van cliënt naar cliënt’ niet of niet volledig worden uitbetaald door de werkgevers in de thuiszorg. WMO huishoudelijke hulpen, (ambulante) begeleiders, verzorgenden en verpleegkundigen leveren hier op in. Houben: ‘Deze uitspraak bevestigt nog eens dat werkgevers deze reistijd gewoon moeten betalen. We drukken werknemers dan ook op het hart om een goede administratie van de afgelegde bezoeken, inclusief hun uren en kilometers aan de cliënten, bij te houden. Als blijkt dat de werkgever dit weigert uit te betalen, heb je het zwart op wit staan.’

;