Onderhandelingen cao UMC leveren nog niks op

Door Redactie 11 december 2020

De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor  UMC-medewerkers komen nog niet veel verdere dan aftasten en elkaar bevragen over de inzet. Er is dan ook nog weinig concreets gekomen uit het tweede onderhandelingsgesprek dan vandaag 11 december 2020 heeft plaatsgevonden. Maar voor ons als FNV onderhandelaren betekent dit kansen om voortdurend de voor UMC medewerkers belangrijke punten in te brengen.

De FNV heeft nog eens nadrukkelijk gewezen op de eigen verantwoordelijkheid van werkgevers om te komen tot een cao waarbij sprake is van draagvlak van alle UMC-medewerkers. Niks verschuilen achter politiek en zorgverzekeraars maar zelf de verantwoordelijkheid nemen!

Aan de hand van een zogeheten werkdocument heeft de NFU haar uitgangspunten toegelicht. Wij zien in dit werkdocument zeker aanknopingspunten voor verdere uitwerking van onze inzet. De belangrijkste onderwerpen hebben wij hierbij nog eens benoemd:

• Beloning inclusief de verhoging van de ort
  • Vitaliteit waaronder
  • het verminderen van de werkdruk door het aanpassen van de arbeids- en rusttijden
  • Een goed generatiebeleid voor jong en oud
  • Eerder stoppen met werken als afspraak uit het pensioenakkoord.

De overige FNV punten zijn vandaag ook allemaal de revue gepasseerd. Op deze pagina kunnen jullie onze inzet nalezen.

Wij hebben hierbij laten weten bij het volgende overleg tot concrete afspraken en uitwerking te willen komen van voornoemde onderwerpen. Vrijdag 15 januari 2021 staat dat overleg gepland en wij hopen dan grotere stappen te kunnen maken.

Wij houden je op de hoogte van de voortgang!