Steun toekomst mensen in zorg en welzijn

‘Straks weer bezuinigen is onverteerbaar’

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 04 mei 2020

Iedereen ziet tijdens deze crisis maar weer hoe ontzettend belangrijk onze mensen in zorg en welzijn zijn. Toch liggen er bezuinigingen op de loer. En dat is onverteerbaar, vindt de FNV.

Straks weer bezuinigen op zorg? Onverteerbaar, zegt FNV

In de zogeheten Brede maatschappelijke heroverweging (pdf) van het Rijk staan bezuinigingsopties genoemd. Die kunnen negatief uitpakken voor de (werknemers in de) zorg en welzijn, vooral voor de arbeidsvoorwaarden en de werkgelegenheid (banen) in de sectoren.

Ze verdienen blijk van waardering

Deze mensen zouden juist een blijk van waardering voor de toekomst moeten krijgen, vindt de FNV. Daarom roepen wij de Tweede Kamerleden in een brief op (pdf) om de zorgmedewerkers te steunen in het debat dat aanstaande donderdag (7 mei) plaatsvindt.

Drie slagen in de rondte

Kitty Jong, vicevoorzitter van de FNV: ‘Deze mensen werken zich nu drie slagen in de rondte, onder grote tijdsdruk en enorme fysieke en mentale belasting. Zij moeten zich geen zorgen hoeven te maken over hun baan. Het kan niet zo zijn dat er, na de enorme prestatie die de zorg nu levert, vervolgens weer wordt bezuinigd. Ook mag onzekerheid over wat er gebeurt met financiële afspraken in de zorg en welzijn niet ten koste gaan van structureel betere arbeidsvoorwaarden in de toekomst.’

Niet nog meer papierwerk

De FNV maakt zich ook zorgen over de uitvoering van de tijdelijke financieringsregelingen die er nu zijn. De vakbond is blij dat die afspraken er zijn tijdens deze crisis, maar door de verschillende uitvoeringsregels die gemeenten hierbij hanteren, leidt dit tot meer papierwerk voor de werknemers in zorg en welzijn. Die tijd hebben ze hard nodig om voor hun patiënten en cliënten te zorgen.

Harde afspraken over voortzetten financiering

De oproep aan de Kamerleden sluit aan op de brief die de FNV enkele weken geleden stuurde (pdf) naar ministers De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn & Sport) en Van Rijn (Medische Zorg). Daarin eiste de vakbond onder andere harde afspraken over het voortzetten van de financiering van de zorg met de overheid, zorgverzekeraars, zorgkantoren en gemeenten.