Zorgen over veiligheid in de VVT

Ook onduidelijkheid over min-uren

Door Redactie 8 april 2020

Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep. Ook voor jou, als werkende in verpleeg- of verzorgingstehuis of thuiszorg is het een spannende tijd. Wij bij FNV Zorg & Welzijn krijgen allerlei signalen dat het niet best gesteld is met veiligheid en werkdruk op jouw werk. Daarover hebben we ook een brandbrief gestuurd aan de minister. Want applaus is leuk, maar goede arbeidsomstandigheden beter.

Zorgen over veiligheid

Jij en je collega’s in de VVT laten ons via allerlei kanalen weten dat het niet goed gaat op de werkvloer. Jullie zorgen gaan over:

• het gebrek aan voldoende en deugdelijke beschermingsmiddelen.
  • onduidelijke richtlijnen vanuit het RIVM. Het lijkt alsof de schaarste aan beschermingsmiddelen leidraad is voor de richtlijnen. De veiligheid van de werknemers en bewoners/cliënten lijkt minder belangrijk.
  • het vervallen van werk, terwijl er ook mensen in de zorg juist veel overuren maken. En hoe verschillend werkgevers daarmee omgaan.
  • hoe het straks na de Corona verder moet met de continuïteit van zorg. En vooral de betaling ervan.

Heel veel vragen hebben we al gebundeld op fnv.nl/corona-zorg . Bekijk ze en doe er je voordeel mee! Of blijf op de hoogte via onze facebook pagina FNVvoorVVT. Daar tref je veel collega’s en kan je veel informatie lezen!

Brandbrief aan de regering

Op dinsdag 7 april hebben we een brandbrief over het gebrek aan veiligheid op de werkvloer aan de betrokken ministers gestuurd. We verwachten meer daden van deze regering. Het is natuurlijk prachtig dat heel Nederland voor de zorg applaudisseert en terecht heel veel respect en waardering heeft voor de zorg.  Maar dat zien we voor de werknemers onvoldoende terug in goede arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden tijdens deze coronacrisis.

Min-uren

Er vervallen uren tijdens deze periode van de corona-maatregelen. Daarover zijn veel vragen. Volgens ons is er in de VVT geen reden voor het ontstaan van min-uren tijdens de periode van corona-maatregelen. Laat staan dat er min-uren ingehaald zouden moeten worden. Onthoud daarom:

• Als bewoners/cliënten zelf zorg afzeggen uit angst besmet te kunnen worden door het coronavirus, dan behoort dat tot het bedrijfsrisico. Niet tot het risico van de werknemers. Dat zou ook het geval zijn als er geen coronacrisis was en een bewoner of cliënt de zorg afzegde.
  • Als zorg niet verleend kan worden omdat er geen afdoende of voldoende beschermingsmiddelen voorhanden zijn, dan is het verlies aan uren ook voor rekening van het bedrijf. Niet van jou als werknemer.
  • Een zorginstelling kan vooral inzetten op het voorkomen van min-uren. Als er namelijk in de eigen organisatie of in een andere zorgorganisatie in de regio ander passend werk voorhanden is, dan kan de werkgever dit aanbieden. Van de betreffende medewerkers mag dan verwacht worden dat zij zich daarvoor beschikbaar stellen. Zo nodig met daarvoor benodigde scholing of training. In ieder geval is er genoeg passend ander werk voor handen in de regio. Zie daarvoor ook op Extrahandenvoordezorg.nl. Er is eerder een tekort aan voldoende handen in de VVT!

Er hoeven als gevolg van de Corona-crisis van 1 maart 2020 tot in elk geval 1 juni 2020 dus geen min-uren te ontstaan in de VVT. En áls er al min-uren ontstaan dan is er geen reden om die later alsnog in te moeten halen.

Cao VVT algemeen verbindend verklaard

Tot slot nog een positief bericht: de cao VVT is per 8 april algemeen verbindend verklaard.  Dit betekent dat alle werkgevers in de VVT zich aan deze cao moeten houden, of ze nu lid zijn van een branchevereniging of niet. Dus ook jouw werkgever.