Onbereikbaar zijn voor de baas? Dankzij je nieuwe cao Gehandicaptenzorg mag dat nu

Lees de brochure 'Recht op onbereikbaarheid in de GHZ'

Door Redactie 22 januari 2020

Zo’n 1,3 miljoen Nederlanders ervaren burn-outklachten als gevolg van werkstress. Dat maakt burn-out beroepsziekte nummer één in ons land. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS en TNO. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn de stapeling van dagelijkse informatie en het buiten werktijd ook beschikbaar moeten zijn voor werk.

Stress door 24/7 bereikbaarheid

Wij vinden dat jij meer zeggenschap moet krijgen over je werktijden, zodat je privé en werk beter kunt combineren. In andere Europese landen staat het thema ‘onbereikbaar zijn’ al langer op de kaart. Frankrijk is het eerste land dat in de wet heeft vastgelegd dat de baas medewerkers in hun vrije tijd met rust moet laten. Medewerkers die kampen met een burn-out of andere stressklachten, kunnen met een beroep op de wet, hun werkgever verantwoordelijk stellen. Wij hebben nu voor het eerst het recht op onbereikbaarheid weten te regelen in de nieuwe cao Gehandicaptenzorg. Lees meer hierover in onze brochure Recht op Onbereikbaarheid.

Recht op onbereikbaarheid geregeld in de cao

Het recht op onbereikbaarheid. Zo heet de afspraak in je nieuwe cao Gehandicaptenzorg. ‘Het is een echte primeur, omdat het de eerste keer is dat dit in een cao is vastgelegd. Dat je op je vrije dag onbereikbaar mag zijn. Daar hadden onze FNV-leden echt last van. Deze afspraak garandeert dat je dus echt vrij bent op je vrije dag!’, aldus bestuurder FNV Zorg & Welzijn Karim Skalli.
Het idee dat hier aan ten grondslag ligt, is dat jij steeds meer zeggenschap moet krijgen over je werktijden. Zodat je privé en werk goed kunt combineren.

Wat betekent onbereikbaar zijn precies?

Het recht op onbereikbaarheid in de Gehandicaptenzorg is nu in de nieuwe cao geregeld. Maar wat betekent dit in de praktijk? Voor een vrije dag houdt dit het volgende in:

• Vrij = vrij!
  • Je mag niet gestoord worden door je werkgever als je niet bent ingeroosterd.
  • Je eigen tijd is tijd voor jezelf, zodat je kunt bijtanken om je batterij weer op te laden.
  • Het is bedoeld als hersteltijd.
  • Je kan dan nadenken over hoe je iets wilt aanpakken.
  • Het geeft je rust en ruimte in je hoofd.
  • Het zorgt ervoor dat je weer zin krijgt in nieuwe dingen. En dat je creativiteit weer ‘aan’ gaat.

Maar vooral: het is fijn voor jezelf als mens en ook voor het thuisfront. Je hebt die hersteltijd nodig om weer op te laden.

Meer informatie in onze brochure

Het lijkt tegenwoordig bijna vanzelfsprekend om 24/7 beschikbaar te zijn. Maar dat is het natuurlijk niet. Werken en vrij zijn horen in balans te zijn. Daarom is het recht op onbereikbaarheid in de nieuwe cao Gehandicaptenzorg geregeld.

Recht op onbereikbaarheid GHZ