Overeenstemming over inzet verkenner bij impasse cao ziekenhuizen

Door Redactie 21 november 2019

Om de onderhandelingen over de cao Ziekenhuizen weer op gang te krijgen wordt er een verkenner aangesteld. Daar hebben wij samen met de andere bonden - FBZ, NU’91 en CNV Zorg & Welzijn - de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en minister Bruno Bruins vandaag afgesproken. Worden we het eens tijdens deze verkenning, dan heb jij uiteraard het laatste woord daarover.

Wat hebben we besproken?

De afgelopen dagen hebben we samen met de andere vakonden gepraat met minister Bruno Bruins en de NVZ. Hierbij kon iedereen zijn standpunten uitleggen zodat de impasse rondom de cao-onderhandelingen voor de branche ziekenhuizen wordt doorbroken. Tijdens deze gesprekken kwam naar voren dat het goed is een onafhankelijke verkenner aan te wijzen. Alle partijen konden zich vinden in de persoon van Wim Kooijman, voormalig HRM-directeur KLM/Air France.

Proces verkenner

Dhr. Kooijman gaat zo snel mogelijk aan de slag, zonder vooraf gestelde voorwaarden. Waarschijnlijk duurt het proces waarbij vakbonden, NVZ en de verkenner aan tafel zitten enkele weken. Iedereen is het er ondertussen over eens dat het belangrijk is om zo snel mogelijk een akkoord te krijgen. De rol van minister Bruins is klein: hij houdt een vinger aan de pols. Maar zoals altijd is er pas een akkoord nadat jij daarin hebt toegestemd. Want het laatste woord aan jou, lid van de vakbond.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.