Nieuwe cao Gehandicaptenzorg een feit!

Door Redactie 08 november 2019

Van jou en je collega’s wisten we al dat jullie akkoord waren. Maar nu hebben ook de andere bonden en werkgever Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) laten weten dat zij positief tegenover het onderhandelaarsakkoord staan. Daarmee is de nieuwe cao Gehandicaptenzorg (GHZ) een feit! Met 7,83% loonsverhoging en een einde aan slaapdiensten als je 57 jaar of ouder bent.

Wat zijn de afspraken?

Maar er staat uiteraard meer in de cao. Onderstaand de belangrijkste punten:

• Deze cao geldt van 1 april 2019 tot 1 oktober 2021.
  • Je krijgt een structurele salarisverhoging van 7,83%.
  • Je hebt het volste recht om onbereikbaar te zijn voor je werk als je niet aan het werk bent. Vrij = vrij!
  • Er zijn betere afspraken om de hoge werkdruk aan te pakken.
  • Je moet voor 100% van je contracturen ingeroosterd worden. Om dit toe te lichten worden er voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd.
  • Vanaf je 57e kun je niet meer worden verplicht tot het draaien van de slaapdiensten
  • We gaan verder onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om medewerkers in de gehandicaptenzorg eerder te kunnen laten stoppen met werken. Hierbij houden we rekening met de afspraken uit het pensioenakkoord.
  • Als je gedurende 1 jaar gemiddeld 10% meer dan je aantal contracturen hebt gewerkt, moet de werkgever je een contract voor meer uren aanbieden. Je hoeft hier dus niet meer zelf om te vragen.

Lees het volledige akkoord

Opstellen definitieve teksten

De nieuwe cao gaat gelijk in maar de definitieve teksten worden nog wel verder uitgewerkt en daarna vastgesteld. Dat gebeurt samen met de andere bonden en de VGN. Als dit klaar is, hoor je dat natuurlijk van ons.

Maak een collega lid!

Ben jij tevreden over de uitkomsten van deze cao? Of ben je minder tevreden en had je juist betere afspraken in de cao verwacht? Tot welke groep je ook behoort, één ding is zeker: samen staan we sterker en alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat de situatie op je werk verbetert! Maak daarom ook je collega lid!