20 november, een prachtige dag!

Eerste landelijke ‘staking’ ziekenhuispersoneel

Door Redactie 26 november 2019

Acties op meer dan 100 locaties en meer dan 150.000 actiedeelnemers: de eerste landelijke ‘staking’ van ziekenhuispersoneel woensdag 20 november 2019 was een fantastisch dag! Zowel bij de landelijke actie in Utrecht als op alle andere locaties in het land toonde jij en je collega’s je strijdvaardig op je eigen wijze. En nu strijden we verder voor een goede, eerlijke cao. Want dat verdien je.

Ziekenhuispersoneel in actie

Schouder aan schouder actievoeren, ongeacht functie

Op verschillende locaties in het land waren in totaal meer dan 150.000 medewerkers in actie. Bij de landelijke actie bij de Jaarbeurs in Utrecht waren nog eens 2.000 actievoerders. Hier leidde met name het ‘selfie-moment’ en het meebrullen met ‘Bloed, zweet en tranen’ tot kippenvel. Samen hebben we de afgelopen weken keihard gewerkt om deze dag tot dit grote succes te maken. Laboranten, doktersassistenten, baliepersoneel, verpleegkundigen, iedereen: schouder aan schouder.

Gesprek minister Bruins

De dag voor de staking ‘ontbood’ Minister Bruins ons om te praten over de impasse in de onderhandelingen over een nieuwe cao Ziekenhuizen. Wij nemen de uitnodiging aan om onze standpunten toe te lichten. Maar de onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden doen wij met de werkgever, de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), niet met de politiek. We staan open voor bemiddeling, maar ons standpunt is ongewijzigd: de NVZ moet het eindbod, inclusief alle verslechteringen, van tafel halen.

Verkenner aangesteld

Inmiddels zijn er gesprekken geweest tussen minister Bruno Bruins, de NVZ en FNV Zorg & Welzijn en de andere vakbonden. Hierdoor is er steun gevonden om namens de cao-partijen een onafhankelijk verkenner te benoemen: Wim Kooijman. Hij gaat aan de slag, zonder voorwaarden vooraf. Hij hoeft dus geen rekening te houden met financiële beperkingen om een gesprek aan te gaan. Gelukkig zijn alle partijen het nu al over 1 ding eens: er moet zo snel mogelijk een goede oplossing komen.

Laatste woord is altijd aan jullie, de leden

Met behulp van de verkenner willen we zo snel mogelijk weer met álle partijen in overleg. Om zo samen tot een nieuwe cao te komen. Maar wat de uitkomsten ook zijn: jij als lid hebt het laatste woord of jij akkoord bent.

;