Volgende week alleen-spoed voor zeven ziekenhuizen tijdens de cao-acties ziekenhuizen

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 11 oktober 2019

Ziekenhuismedewerkers uit Alkmaar, Den Helder, Sneek, Den Haag, Nieuwegein, Utrecht en Woerden, waar in totaal ruim 15.000 medewerkers werken, nemen volgende week het stokje over in de estafetteacties van ‘ziekenhuisstakingen’. Daarmee staat de teller van ziekenhuismedewerkers die - alleen al in oktober - betrokken zijn bij de cao-acties op ca 50.000!

ziekenhuisacties

Ziekenhuismedewerkers van de Noordwest Ziekenhuisgroep in Alkmaar en Den Helder (15 oktober), Antonius Ziekenhuis in Sneek (16 oktober), HMC Westeinde in Den Haag (17 oktober) en de Antonius Ziekenhuizen in Nieuwegein, Woerden en Utrecht (17 oktober) zullen volgende week 24 uur lang zondagsdiensten draaien; de ‘stakingsvariant voor ziekenhuizen’. De operatiekamers, radiologie, verpleegafdelingen en tientallen andere afdelingen zijn die dag gesloten voor niet-spoedeisende zaken vanwege de cao-acties.

Bij de diverse ziekenhuizen komen werknemers een aantal keer samen voor een protestbijeenkomst om kracht te zetten bij hun eisen. Ook vragen zij hun Raden van Bestuur te tekenen voor steun en om zich achter hun personeel te stellen in het conflict met werkgeversvereniging de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).

Propaganda ziekenhuiswerkgevers

De NVZ verspreidt inmiddels zelf een pamflet onder zorgmedewerkers met informatie over hun laatste bod. Volgens de vakbonden geeft dit een vertekend beeld. “De voorgestelde looptijd is 34 maanden, dat betekent ca 2,8% per jaar. De eenmalige 1.000 euro is bruto én naar rato van het dienstverband. En bovendien geldt de voorgestelde verhoging van de onregelmatigheidstoeslag maar voor ongeveer de helft van de ziekenhuismedewerkers,” aldus de zorgvakbonden.

Bovendien hebben de ziekenhuiswerkgevers de verslechteringsvoorstellen vakkundig uit het pamflet gelaten. Het schrappen van de bijdrage van de werkgevers aan de ziektekostenvergoeding kost werknemers structureel tussen 200 en 400 euro netto per jaar. Ook willen ze de loondoorbetaling bij ziekte verlagen. “Als je dus naar het hele plaatje kijkt, dan is het voorstel van de NVZ écht onvoldoende.”

NVZ maakt OR’en onderdeel conflict

NVZ deed afgelopen week via de ziekenhuiswerkgevers een poging om de ondernemingsraden (OR) voor haar karretje te spannen en daarmee onderdeel te maken van het conflict aan de cao-tafel. En alsof het kat- en muisspel nog niet compleet was, verzocht de NVZ deze week de vakbondsbesturen om hun cao-voorstel neutraal aan de leden voor te leggen. In een reactie schreven deze aan de NVZ: ‘We roepen de NVZ op om met onze cao-onderhandelaars terug te keren naar de onderhandelingstafel; dat is de enige juiste plek waar het overleg over een nieuwe cao kan plaatsvinden”, aldus FNV, FBZ, CNV en NU’91.

Goede cao = goede zorg

FNV Zorg & Welzijn, FBZ, NU’91 en CNV willen een goede cao voor álle 200.000 ziekenhuismedewerkers. Met een structurele salarisverhoging, een extra toeslag op loon wanneer medewerkers last-minute worden opgeroepen om te werken. Ook willen de vakbonden goede afspraken over arbeids- en rusttijden en over instroom en behoud van medewerkers.

Vakbonden: ‘’Een goede cao is nodig om de sector aantrekkelijk te houden voor nieuwe werknemers en het behoud van de huidige werknemers. Alleen daarmee kunnen we de werkdruk hanteerbaar houden en kwaliteit van zorg blijven garanderen. Zolang het eindbod van de ziekenhuiswerkgevers, met een te lage structurele loonstijging, niet van tafel is, gaan de acties door!’

Inmiddels zijn al vele tienduizenden ziekenhuismedewerkers betrokken geweest bij de zondagsdiensten in de ziekenhuizen door heel Nederland. Komende week sluiten er weer ruim 15.000 bij aan. In de betrokken ziekenhuizen volgende week werken ca: Noordwest Ziekenhuisgroep Alkmaar en Den Helder (4.000), Antonius Ziekenhuis Sneek (1.300), HMC Westeinde (4.000), Antonius Ziekenhuizen Utrecht, Nieuwegein en Woerden (5.800).

Er vallen 200.000 medewerkers onder de cao ziekenhuizen. Deze werken verspreid over 83 ziekenhuizen en 30 revalidatiecentra in Nederland.

(fotocredits Ernst Granneman Photography)