Ruim 20.000 ziekenhuismedewerkers betrokken bij zondagsdiensten volgende week

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 03 oktober 2019

Ziekenhuismedewerkers uit Amsterdam, Breda, Oosterhout, Hoorn, Purmerend, Zwolle, Meppel, Roosendaal en Bergen op Zoom, waar in totaal zo’n 20.000 medewerkers werken, nemen volgende week het stokje over in de estafetteacties van ‘ziekenhuisstakingen’.

Ziekenhuismedewerkers van het Amphia Ziekenhuis op beide locaties in Breda en in Oosterhout (8 oktober), Isala in Zwolle en Meppel (8 oktober), OLVG op beide locaties in Amsterdam (9 oktober), het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn en Purmerend (10 oktober) en het Bravis in Roosendaal en Bergen op Zoom (10 oktober), zullen volgende week 24 uur lang zondagsdiensten*; de ‘stakingsvariant voor ziekenhuizen’ draaien. De operatiekamers, radiologie en tientallen andere afdelingen zijn die dag gesloten voor niet-spoedeisende zaken vanwege de cao-acties.

Bij de diverse ziekenhuizen komen werknemers een aantal keer samen voor een protestbijeenkomst om kracht te zetten bij hun eisen. Ook vragen zij hun Raden van Bestuur te tekenen voor steun en om zich achter hun personeel te stellen in het conflict met werkgeversvereniging de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).

Propaganda ziekenhuiswerkgevers

De NVZ verspreidt inmiddels zelf een pamflet onder zorgmedewerkers met informatie over hun laatste bod. Volgens de vakbonden geeft dit een vertekend beeld. “Twee keer een salarisverhoging van 4% en een eenmalige uitkering van 1.000 euro klinkt misschien wel goed, maar reken je niet rijk. De voorgestelde looptijd is namelijk 34 maanden, dan krijg je omgerekend 0,235% loonsverhoging per maand oftewel 2,8% per jaar. De eenmalige is bruto én naar rato van het dienstverband. En bovendien geldt de voorgestelde verhoging van de onregelmatigheidstoeslag maar voor ongeveer de helft van de ziekenhuismedewerkers,” aldus de zorgvakbonden.

De verslechteringsvoorstellen hebben de ziekenhuiswerkgevers vakkundig uit het pamflet gelaten. “Ze willen de bijdrage van de werkgevers aan de ziektekostenvergoeding schrappen, dat kost werknemers structureel tussen 200 en 400 euro netto per jaar. Ook willen ze de loondoorbetaling bij ziekte verlagen. Als je dus het gehele plaatje bekijkt, dan is het voorstel van de NVZ écht onvoldoende.”

Goede cao = goede zorg

FNV Zorg & Welzijn, FBZ, NU’91 en CNV willen een goede cao voor álle 200.000 ziekenhuismedewerkers. Met een salarisverhoging van 5% in 2019 en een extra toeslag op loon wanneer medewerkers last-minute worden opgeroepen om te werken. Ook willen de vakbonden goede afspraken over arbeids- en rusttijden en over instroom en behoud van medewerkers. Zolang het eindbod van de ziekenhuiswerkgevers, met een te lage structurele loonstijging, niet van tafel is, gaan de acties door.

Er vallen 200.000 medewerkers onder de cao ziekenhuizen. Deze werken verspreid over 83 ziekenhuizen en 30 revalidatiecentra in Nederland.

In de betrokken ziekenhuizen werken ca: Bravis Ziekenhuis 2.100 medewerkers, Amphia 4.300 medewerkers, Isala 6.000 medewerkers, OLVG 5.000 medewerkers en het Dijklander Ziekenhuis 3.000 medewerkers. Inmiddels zijn al tienduizenden ziekenhuismedewerkers betrokken geweest bij de zondagsdiensten in de ziekenhuizen door heel Nederland.

(fotocredits Ernst Granneman Photograny)