Nog steeds nalatigheid van de politiek in de jeugdzorg

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 31 oktober 2019

De situatie in de jeugdzorg wordt nog steeds onderschat door politiek Den Haag. Cijfers van het CBS vanochtend lieten ook in 2019 weer een flinke stijging in de vraag zien.

jeugdzorg

Sinds de decentralisatie is deze met 15% toegenomen van 319.000 tot 366.000, terwijl er miljoenen zijn bezuinigd.

Maaike van der Aar, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘De budgetten voor de jeugdzorg stijgen niet evenredig mee met de stijgende vraag. Sterker nog, de budgetten nemen alleen maar meer af en gemeenten buitelen momenteel over elkaar heen om nieuwe bezuinigingen aan te kondigen. Jeugdzorgorganisaties lijden verlies en die druk komt dan bij de jeugdzorgwerkers, kinderen en de gezinnen te liggen.’

Door de lange wachtlijsten wordt ook de zorg uiteindelijk duurder, want de problematiek van de kinderen wordt groter door de wachtlijsten. Volgens het CBS is de zorg met 48% toegenomen sinds de decentralisatie van jeugdzorg in 2015; van gemiddeld 233 dagen naar 346 dagen in 2019.

Van der Aar: ‘Jeugdzorgwerkers vertrouwen mij toe dat ze niet snappen dat Nederland nog de jeugdzorg toevertrouwt aan minister Hugo de Jonge. Ze spreken over nalatigheid en wanbeleid. Dat jeugdzorgwerkers deze woorden in de mond nemen, is heel wat.’

FNV voert al jaren actie tegen het huidige jeugdzorgbeleid. Begin september staakten jeugdzorgwerkers voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis. Zij eisen dat dit jaar er nog 750 miljoen euro bij komt om tekorten in de sector aan te vullen. Op 15 november voeren zij weer actie bij de Tweede Kamer en nodigen dan Hugo de Jonge uit voor een ‘stevig gesprek’.