Zorgvakbonden tekenen alleen voor goede cao álle ziekenhuismedewerkers

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 25 september 2019

Vanavond zijn vakbonden FNV, FBZ, NU'91 en CNV niet verder gekomen met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) in het gesprek over een nieuwe cao voor ziekenhuismedewerkers.

actie ziekenhuizen

Marginale verbetering loon en verslechteringen

In het informeel overleg herhaalden de ziekenhuiswerkgevers hun eindbod en kwamen marginaal met hele kleine verbeteringen. Daar tegenover stonden verslechteringen waaronder over het stoppen van de werkgeversbijdrage aan de ziektekostenverzekering en loondoorbetaling bij ziekte. Bovendien wilde de NVZ op het gebied van loon – één van de belangrijkste struikelblokken in het cao-traject – voornamelijk afspraken maken over een hogere onregelmatigheidstoeslag en niet over een eerlijke, goede verhoging van het vaste loon.

Volgens de bonden was formeel verder onderhandelen niet zinvol. De zondagsdiensten - die morgen in Drachten, Heerlen en Sittard en volgende week in Rotterdam, Schiedam, Groningen en Haarlem - staan gepland, gaan dan ook onverminderd door.

Verhoging niet bij gratie onregelmatigheid

“Een verhoging van de onregelmatigheidstoeslag is hartstikke mooi, maar die bestaat alleen bij de gratie van onregelmatigheid. Het feit is dat ongeveer de helft van de ziekenhuismedewerkers, denk aan medewerkers van laboratoria, op de poli's, röntgenafdelingen en andere ondersteunende diensten - voornamelijk overdag werken. Ook zij willen een cao met goede afspraken over loon en werkdruk. In onze eis van een structurele, goede loonsverhoging komt de NVZ de ziekenhuismedewerkers dus niet tegemoet,” aldus Elise Merlijn, bestuurder FNV Zorg & Welzijn.

Bod NVZ loon

De NVZ bood op loon een eenmalige (naar rato dienstverband) van bruto € 1.000,-, 4% op 1 jan 2020 en 4% op 1 jan 2021. Verder wilden de ziekenhuiswerkgevers voornamelijk afspraken maken over een hogere onregelmatigheidstoeslag, terwijl ca. de helft van de 200.000 ziekenhuismedewerkers niet in onregelmatigheidsdiensten werkt. Bovendien stond hier tegenover dat de NVZ wil stoppen met de werkgeversbijdrage van de ziektekostenverzekering (zo’n 20 euro per maand) en verslechtering van de loondoorbetaling bij ziekte. Volgens FNV ook substantieel voelbaar in de portemonnee.

1,5 jaar geen structurele loonsverhoging

Elise Merlijn, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: “De laatste loonsverhoging van ziekenhuismedewerkers was 2% in juli 2018. Als het aan het bod van de NVZ ligt, krijgen zij 1,5 jaar later pas weer een structurele loonsverhoging. Eenmalig 1000 euro bruto voor gemist loon in 2019 overmaken is dan écht onvoldoende. Als het een structurele verhoging zou zijn geweest en de verslechteringen waren van tafel, dan was het een ander verhaal. Maar wat de NVZ nu biedt is onvoldoende om voor te leggen aan onze leden.”

Vergoeding co-assistenten

De vakbonden vernamen later dat de NVZ van plan was om met een voorstel te komen voor een 'vergoeding' voor coassistenten. Dit is volgens de zorgvakbonden een wassen neus. "De NVZ probeert zand in ieders ogen te strooien. De 'vergoeding' waar zij over spreken betreft een reiskostenvergoeding en niet de tegemoetkoming voor coassistenten. Dit stond ook zo in het eindbod van de NVZ," aldus FNV, FBZ, NU'91 en FBZ

Goede cao is goede zorg

FNV Zorg & Welzijn, FBZ, NU’91 en CNV willen een goede cao voor ziekenhuismedewerkers met een salarisverhoging van 5% en een extra toeslag op loon wanneer medewerkers last-minute worden opgeroepen om te werken. Ook willen de vakbonden goede afspraken over arbeids- en rusttijden en over instroom en behoud van medewerkers.

Er vallen 200.000 medewerkers onder de cao ziekenhuizen. Deze werken verspreid over 83 ziekenhuizen en 30 revalidatiecentra in Nederland.