Ziekenhuisrede in Haagse ziekenhuizen

Een dringende oproep tot een goede cao

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 17 september 2019

In ziekenhuis HMC Westeinde wordt op Prinsjesdag om 9:30 uur de Eerste Troonrede voor de Nederlandse Ziekenhuizen gehouden.

ziekenhuisrede2

Medewerkers uit de Haaglanden Medisch Centrum, Haga Ziekenhuis en Langeland Ziekenhuis doen een oproep aan de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) om snel een goede cao af te sluiten met de vakbonden.

Geduld ziekenhuismedewerkers raakt op

Jaap de Bie, bestuurder FNV: ‘Terwijl heel Den Haag kijkt en luistert naar de koning is er voor de 200.000 ziekenhuismedewerkers nog steeds geen nieuwe cao. Het geduld raakt op.’ De werkdruk is volgens De Bie gigantisch hoog in de ziekenhuizen en vacatures zijn amper te vervullen.

Fatsoenlijke cao

Samen met andere bonden strijdt FNV nu al maanden voor een fatsoenlijke cao voor de ziekenhuismedewerkers. Naast een salarisverhoging van 5% willen de bonden een loontoeslag bij oproepen voor een extra dienst op korte termijn.

Structureel personeeltekort

Anique Landzaad, kaderlid FNV: ‘Wat wij graag willen is goede zorg leveren en dat kan nu niet. Er is een structureel tekort aan personeel. Steeds meer collega’s vallen weg door de werkdruk, operaties worden verzet. Daarom roepen wij de NVZ op tegemoet te komen aan de eisen van de vakbonden en gaan wij door met actie voeren tot er een goede cao is.’

Onder de cao Ziekenhuizen vallen 200.000 mensen die werken in 83 ziekenhuizen en 30 revalidatiecentra.

(foto: Gaby Kuivenhoven)