Actie van FNV Dichterbij bij gehandicaptenzorginstelling

Lees het verslag over de uitreiking van ‘De gouden sigaar’

Door Redactie 15 september 2019

Er is een onderhandelaarsakkoord bereikt voor jouw cao Gehandicaptenzorg! Complimenten voor iedereen die eraan heeft meegewerkt om dit voor elkaar te krijgen. In het hele land hebben 16 instellingen voor gehandicaptenzorg actie gevoerd voor een betere cao. Een van de acties was op 12 september. FNV vakbondsgroep Dichterbij heeft ‘De gouden sigaar’ en een fotocollage uitgereikt aan de Raad van Bestuur van Stichting Dichterbij.

Verslag van de actie

De opkomst mag met 66 medewerkers groot genoemd worden, gezien het tijdstip (22.00 uur, Zwerfheide in Gennep). Dit tijdstip komt voor de Raad van Bestuur wel eens voor, maar het is geen standaard werktijd zoals bij de vele woonbegeleiders!

Medewerkers uiten hun grote zorgen over de continuïteit van de zorg voor de doelgroep waarvoor we werken, zeker als de cao niet beter wordt.

De reactie van mevrouw Caubo (voorzitter Raad van Bestuur) was dat de beleving van de cliënt maatgevend is. Veiligheid en continuïteit zijn belangrijke voorwaarden voor de professional. De wisseling van personeel door zzp'ers en flexmedewerkers moet geminimaliseerd worden. Daarbij mag het volgens Caubo niet zo zijn dat iemand met een contract van 24 uur 5 dagen van de week moet komen werken. Het inkomen moet passend zijn bij de steeds complexer wordende zorg. De ORT mag niet worden afgeschaft: het maakt het salaris aantrekkelijk! Jongeren die nu beginnen moeten we binden door een beter salaris, aantrekkelijke werktijden en goede team-samenwerking te bieden.

Meneer van de Kamp (directeur Human Resource) deelde mee dat de FWG (advies- en onderzoeksbureau voor HR in de zorg) op 1 oktober duidelijkheid moet geven over de salaris schaalindeling. Er is nu sprake van een disbalans in complexiteit werk en beloning.

Het loonbod wat nu op tafel ligt (2,25%) is veel te laag. Werkgevers willen wel meer bieden maar wel ten koste van onze ORT! Dat voelt als een sigaar uit eigen doos: die geven we terug aan mevrouw Caubo en meneer van de Kamp! De inhoud van de doos staat voor onze zorgen.

Anton Visscher (lid vakbondsgroep) vraagt de Raad van Bestuur deze doos met onze zorgen en de sigaar aan de cao-onderhandelaars over te dragen.

Meer over het akkoord

Je kunt als FNV-lid je stem uitbrengen over het onderhandelingsakkoord Gehandicaptenzorg tot en met maandag 14 oktober.

Volg ons op Facebook

Wil jij meer weten over de activiteiten van vakbondsgroep Dichterbij, sluit je dan aan op de Facebookpagina van Vbg Dichterbij.