Stem nu over het akkoord voor cao Gehandicaptenzorg

Stemmen kan tot en met maandag 14 oktober

Door Redactie 18 september 2019

Goed nieuws! Op 18 september is er een akkoord bereikt voor de cao Gehandicaptenzorg voor jou en je ruim 177.000 collega’s. FNV Zorg & Welzijn heeft dit akkoord samen met de andere bonden en de werkgevers gesloten. De onderhandelingen waren vastgelopen, maar door acties bij verschillende instellingen zijn de werkgevers weer in beweging gekomen! Met dit onderhandelaarsakkoord als resultaat.

Het akkoord wordt positief voorgelegd

We hebben het resultaat eerst besproken met onze kaderleden van de BAR (Branche Advies Raad) Gehandicaptenzorg. Conclusie: we zijn tevreden met dit resultaat. Dit onderhandelaarsakkoord wordt daarom positief aan jou voorgelegd.

FNV-leden zijn nu aan zet

Nu ben jij dus samen met alle andere FNV-leden aan zet. We leggen het akkoord aan je voor, zodat je kunt stemmen over het resultaat. Want jij hebt invloed, jouw stem telt. Stemmen kan tot en met maandag 14 oktober.

Breng nu je stem uit

Wat is er afgesproken?

Hieronder staan de belangrijkste afspraken.
Wil je meer weten? Lees het hele onderhandelaarsakkoord (pdf) met alle afspraken.

De nieuwe cao heeft een looptijd van 2,5 jaar: van 1 april 2019 tot 30 september 2021 (30 maanden).

Er is voor medewerkers een structurele verhoging van 7,83% afgesproken en een incidentele verhoging van 4,25%. Wil je zien hoe dat is opgebouwd? Dat zie je hieronder:

• Structurele loonontwikkeling
    2019: Verhoging van eindejaarsuitkering met 1,28% naar 8,33% per december 2019. De eindejaarsuitkering wordt hierdoor een volwaardige 13de maand.
    2020: Verhoging loon met 3,4% per 1 juni 2020.
    2021: Verhoging loon met 3,15% per 1 juni 2021.
  • Eenmalige loonontwikkeling
    2019: 1,25% over salaris 2019 en in december 2019 uitgekeerd.
    2020: 1,5% over salaris 2020 en in december 2020 uitgekeerd.
    2021: 1,5% over salaris van 1 januari 2021 t/m 30 september 2021 en in september 2021 uitgekeerd.

Voor leerling-salarissen is een gemiddelde salarisverhoging afgesproken van 5,7%. De stagevergoeding wordt verhoogd met 29% en wordt € 400 (was € 310 ). Beide verhogingen gaan in op 1 januari 2020.

Om de werkdruk aan te pakken en gezonde roosters te creëren, is er goed nieuws! Iedereen heeft het volste recht om als je vrij bent, onbereikbaar te zijn voor het werk. Dus op je vrije dag ben je niet meer bezig te zijn met appjes, telefoontjes, invullen van een rooster etc.. Vrij is dus ook echt vrij!

• Slaapdiensten
    Ben je 57 jaar en ouder? Dan kan je niet verplicht worden tot het verrichten van de zogenaamde slaapdiensten.
  • Jaaruren-systematiek (JUS)
    Er komt voorlichting over de bedoeling en toepassing van de JUS. Dit is belangrijk, er wordt aandacht besteed aan de in te roosteren uren. De bedoeling is, dat je voor 100% van jouw contracturen wordt ingezet. In de praktijk zien we dat dit vaak anders is ingericht.
  • Aanpak werkdruk
    We zetten stappen om de te hoge werkdruk te verminderen: er komt een handleiding om werkdruk beheersbaar en bespreekbaar te maken. Daarin worden concrete aanbevelingen gedaan over het te werken aantal dagen in relatie tot de grootte van je contract. De keren dat je werkt, moeten namelijk wel in verhouding staan tot jouw contracturen.

Er is goed nieuws voor iedereen die behoefte heeft aan een groter contract en in de praktijk ook veel meer uren maakt dan in je contract staat. De werkgever is verplicht je een groter contract te bieden, als je over 1 jaar gemiddeld meer dan 10% boven de afgesproken arbeidstijd hebt gewerkt. Je hoeft hier dus niet meer zelf om te vragen.

Als je door bijvoorbeeld ziekte of andere reden, verplicht moet stoppen met het draaien van onregelmatige diensten, dan verlies je de ORT. Eerder had je werkgever de vrijheid om wel of niet een afbouwregeling voor de ORT af te spreken. Gevolg was dat je je ORT zomaar van de ene op de andere dag kon verliezen. Hier is nu een einde gekomen, vanaf nu is je werkgever altijd verplicht om een afbouwregeling af te spreken.

Voor 1 juni 2020 gaan we afspraken uitwerken om het mogelijk te maken dat medewerkers in de gehandicaptenzorg eerder kunnen stoppen met werken. Dit is in het pensioenakkoord (15-6-2019) afgesproken: voor mensen in zware beroepen moet het mogelijk zijn om eerder te stoppen met werken. Je wilt gezond je pensioen te halen.

Er is nu een vaste termijn afgesproken voor tijdig afhandelen van verzoeken om een functiebeschrijving en FWG-indeling. En alle taken die je uitvoert, worden meegewogen bij het indelen van de functie in een FWG-schaal.

De arbeidsvoorwaarden van medewerkers met een beperking worden zoveel mogelijk gelijkgesteld aan de arbeidsvoorwaarden van de overige werknemers. Ook moet een werkgever zoveel mogelijk zorgdragen voor het creëren van duurzame arbeidsplaatsen met aandacht voor begeleiding van de werknemers.

Het vakbondsverlof (264 uur per jaar) voor kaderleden is nu ook te gebruiken voor actieve kaderleden in onze FNV-bedrijfsledengroepen (BLG) en Branche Advies Raad (BAR).

De werkgeversbijdrage IZZ vervalt per 1-1-2020. Wel hebben we ervoor gezorgd dat huidige verzekerden niet per direct afstand hoeven te doen van deze werkgeversbijdrage. Zij kunnen hier nog gebruik van maken tot 1-1-2022.

Naast alle behaalde punten, zijn er flink wat verslechteringen van tafel:

• ORT intact
    Het voorstel van werkgevers om wijzigingen aan te brengen in het huidige ORT-systeem, hebben we weten te blokkeren. Het huidige ORT-systeem blijft dus ongewijzigd intact.
  • Geen vervroegde korting op loon bij ziekte
    Het voorstel van werkgevers om de uitbetaling bij ziekte te wijzigen is geheel van tafel. Nu geldt dat je het eerste jaar 100% van je salaris krijgt en het 2de jaar 70%. Zij stelden voor om al na 4 maanden ziekte een korting op je salaris toe te passen. De verwachting van de werkgevers was, dat zieke medewerkers dan wel weer sneller aan het werk gaan.
  • Schrappen garantieregeling bij ontslag is voorkomen
    Het direct afschaffen van de garantieregeling bij ontslag is voorkomen. Deze regeling is belangrijk, bij ontslag kan je een aanvulling op de transitievergoeding ontvangen. Wel hebben we afgesproken dat de regeling de komende periode wordt geëvalueerd.

Dit is het best bereikbare resultaat

Je bent nu volledig geïnformeerd. Dit is het maximale resultaat dat we tijdens deze cao-onderhandeling hebben kunnen bereiken. Daarom leggen we dit akkoord positief aan je voor. Als de uitslag van deze stemming negatief is, willen we benadrukken dat aanvullende verbeteringen er alleen komen als je bereid bent om actie te voeren. Zodra de stemming gesloten is, informeren we je uiteraard over de uitslag.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.