Zondagsdiensten op 7 afdelingen in ziekenhuis Assen en Alkmaar

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 27 juni 2019

Ziekenhuismedewerkers van de Noordwest Ziekenhuisgroep in Alkmaar werken 2 juli de hele dag zondagsdiensten. De operatiekamers, het laboratorium en de afdelingen radiologie, sterilisatie en nucleaire geneeskunde zijn die dag gesloten voor niet-spoedeisende zaken. Op 3 juli volgen actievoerende medewerkers van de operatiekamers en de afdeling radiologie van het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen.

ziekenhuismedewerkers in actie

In Assen en Alkmaar zullen slechts enkele ziekenhuismedewerkers - die deze dag zijn ingeroosterd op deze afdelingen - werkzaam zijn voor spoedeisende zaken. De overige medewerkers zullen tijdens de zondagsdiensten andere werkzaamheden verrichten op de eigen of een andere afdeling. Tijdens de zondagdiensten worden spoedeisende zaken vanzelfsprekend behandeld en staat de patiëntveiligheid in alle gevallen voorop.

Noordwest Ziekenhuisgroep Alkmaar

In Alkmaar zijn de operatiekamers, het laboratorium en de afdelingen radiologie, sterilisatie en nucleaire geneeskunde die dag gesloten tussen 0.00 uur en 23:59 uur voor niet-spoedeisende zaken.
Tijdens de zondagsdiensten zullen ziekenhuismedewerkers op hun afdelingen flyers uitdelen en in gesprek gaan met bezoekers en patiënten om uit te leggen waarom zij actie voeren.

Maandag 24 juni trapten ziekenhuismedewerkers in Alkmaar het ziekenhuisactietraject af met een grote werknemersactiebijeenkomst. Zo’n 450 medewerkers lieten toen zien dat het hen menens is.

Wilhelmina Ziekenhuis in Assen

De zondagsdiensten in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen starten op 3 juli 0.00 uur en duren ook 24 uur en hebben betrekking op zo’n 140 niet-spoedeisende zaken. Van de 100 ziekenhuismedewerkers die deze dag zijn ingeroosterd op deze afdelingen, zullen er slechts 20 werkzaam zijn voor spoedeisende zaken.
Tevens zullen ziekenhuismedewerkers met hun actiecomité, gesteund door de vakbonden, zichtbaar voor het ziekenhuispubliek actie voeren. De vorm waarin zij dat doen, is eind deze week bekend. Uiteraard gaan ook zij door middel van flyers en gesprekken met bezoekers en patiënten in gesprek over de redenen om actie te voeren.

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven zal op 10 juli op diverse afdelingen zondagsdiensten draaien. Deze afdelingen worden later bekend gemaakt.

Cao ziekenhuizen

De ziekenhuismedewerkers voeren actie omdat de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) geen goede cao willen afsluiten met vakbonden FNV Zorg & Welzijn, NU’91, FBZ en CNV. De onderhandelingen hierover zijn op 3 juni vastgelopen. FNV Zorg & Welzijn en de andere vakbonden in de zorg eisen, naast een salarisverhoging van 5%, een extra toeslag op loon wanneer er een beroep wordt gedaan op extra inspanning op korte termijn van medewerkers. Ook willen de vakbonden goede afspraken over arbeids- en rusttijden en over instroom en behoud van medewerkers.

Er vallen ongeveer 200.000 ziekenhuismedewerkers onder de cao ziekenhuizen. Deze werken verspreid over 83 ziekenhuizen en 30 revalidatiecentra in Nederland.