Geen vliegende start cao onderhandelingen GGZ

Werkgevers en vakbonden lichten hun voorstellen toe

Door Redactie 24 mei 2019

Het beperken van flexibele inzet en de vaste werknemers waarderen voor hun inzet: daar willen we vol op inzetten! Wij willen ons samen met jou en je 80.000 collega’s sterk maken voor een betere beloning, behoud van werknemers en professionaliteit en ontwikkeling. Maar de werkgevers denken hier heel anders over.

Boete op ziek zijn

Wij zijn geschrokken van een aantal verslechteringen die werkgevers willen doorvoeren. Zo stellen ze voor om zieke werknemers tijdens het eerste ziektejaar niet het volledige loon door te betalen. Dit is in feite een boete op ziek zijn, die uitgaat van wantrouwen.

Aanpassingen vergoedingen

Daarnaast willen werkgevers met de bonden praten over aanpassing van vergoedingen zoals de onregelmatigheidstoeslag (ORT). Ook willen ze een aantal beschermende maatregelen schrappen die nu als aanvulling op de Arbeidstijdenwet in de cao staan. Bijvoorbeeld de mogelijkheid van het draaien van een vroege dienst na een late dienst. Dit is het tegenovergestelde van waar wij ons hard sterk voor maken: duurzame inzetbaarheid en gezondheid van werknemers. Vergelijk alle voorstellen van de werkgevers en bonden.

Inhoudelijke reactie

Op 20 juni komen de werkgevers met een inhoudelijk reactie op al onze voorstellen. We hopen dat we dan een goede slag kunnen maken op weg naar een sterke cao GGZ.