Bonden bundelen krachten voor sterke eisen cao ziekenhuizen

Betere verdeling werk- en privétijd

Door Redactie 02 april 2019

Gisteren, maandag 1 april, was een overleg tussen bonden en werkgevers over de nieuwe cao ziekenhuizen. Het belangrijkste punt hierbij was het tegengaan van de flexibilisering: werknemers moeten steeds maar beschikbaar zijn, wat leidt tot een onbalans in werk- en privétijd. De bonden zaten op een lijn. Helaas stond de werkgever Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) hier recht tegenover.

Balans werk-prive

Eisen bonden

Wij zien dat er nog een flink aantal punten te verbeteren is als het gaat om flexwerken. Zoals:

• Hersteltijd na bijzondere diensten (BAC) en nachtdiensten
  • Gelijke beloning voor vol- en deeltijders bij verrichten overwerk
  • Consignatie in de pauze moet gerekend worden als werktijd
  • Zijn er te weinig mensen? Dan bedden sluiten
  • Afspraken over het opnemen van verlof als recht voor de werknemer

Voorstel NVZ

Helaas staat de werkgever NVZ hier recht tegenover. Zij hebben de volgende voorstellen:

• Een studie naar de vraag naar flexibele inzet,
  • Het werken in diensten gekoppeld aan de wijze waarop vergoedingen worden toegekend.
  • Vergoedingen worden minder in tijd maar in geld.
  • Toekennen van extra geld aan medewerkers als deze medewerkers op verzoek van de werkgever bereid zijn om tijdens de looptijd meer uren te werken

Verder houdt men in reactie op onze eisen de kaarten nog behoorlijk aan de borst.

Reactie bonden

Met name het feit dat de werkgever bepaalt wie een loonsverhoging krijgt en wie niet, vinden wij meer dan bizar. De NVZ wil tijdens de looptijd van de cao de contracten van sommige werknemers uitbreiden. Hiervoor krijgen zij uiteraard extra loon, want extra gewerkte uren, maar daarnaast ook nog een toeslag. Wij vinden dat elke werknemer een gelijke verbetering van het loon verdient!

Een studie naar diensten en de koppeling naar onregelmatigheid en toeslagen is wat ons betreft niet nodig. We moeten nu eerst afspraken maken over compensatie die werknemers krijgen als ze zich al dan niet flexibel opstellen. Dit geldt als voorwaarde tot het behoud van werknemers.

Volgend overleg

Op 11 april staat het volgend overleg gepland. Na dat overleg hebben we nog 2 afspraken staan om tot een fatsoenlijk resultaat te komen. In de volgende overleggen zullen we onder anderen verder ingaan op de lonen en alle andere zaken die daarmee samenhangen.