Cao-overleg ziekenhuizen: de kop is eraf

Door Redactie 20 maart 2019

Ondertussen hebben we het eerste cao-overleg met de brancheorganisatie NVZ gehad. Zij vinden een goed loon belangrijk, maar noemen geen percentage voor een eventuele loonsverhoging. Verder hebben we het gehad over de tekorten in specifieke functies, investeren in opleiden, duurzame inzetbaarheid, werkplezier en het terugdringen van de werkdruk. Dit zijn voor NVZ de hoofdzaken voor een nieuwe cao.

De inzet van NVZ is nog steeds onduidelijk, omdat in de begeleidende brief een heel ander verhaal staat dan in de voorstellen.

Verhaal van collega Mariska

Wij (de bonden) hebben, om ons deel toe te lichten, het verhaal van collega Mariska gebruikt . Zij heeft heel treffend de mening van veel ziekenhuis medewerkers verwoord. Dus dit keer geen opsomming van eisen, maar een praktijkverhaal van wat er leeft. (Zie Facebook: CAO Ziekenhuizen.)

Kijk voor onze voorstellen en die van NVZ in het bericht: Onaangename verrassing: cao-voorstellen van de ziekenhuizen

Hoe gaan we verder?

Het gesprek met NVZ gaat verder op 1 april. Op de agenda staat:

• Meer rust en regelmaat, een betere balans werk en privĂ©
  • Betalen voor verrichte flexibele arbeid
  • Zorgen voor optimale inzetbaarheid

In de gesprekken daarna gaan we het hebben over de thema’s:

• Generatiebeleid en duurzame inzetbaarheid
  • Opleiden en ontwikkelen