Eerste gesprek over nieuwe cao Jeugdzorg geeft weinig hoop

Door Redactie 07 februari 2019

We zijn gestart met de gesprekken over jouw nieuwe cao jeugdzorg. De werkgevers hebben ons meteen laten weten dat er weinig tot geen financiële ruimte is. Daar hebben ze meer tijd voor nodig zeggen ze.

Jeugdzorg in crisis

Zoals je weet is de situatie in de jeugdzorg ernstig. Er is een hoge werkdruk, veel verloop en een hoog verzuim. Er moeten hoognodig maatregelen worden genomen, zodat jij op een verantwoorde manier kunt werken. Een goede cao is een van de maatregelen. Daardoor gaan je collega's niet op zoek naar ander werk. En wordt de jeugdzorg aantrekkelijker voor anderen om er juist te gaan werken.

Niet over jouw rug uitvechten

Onze economie draait op volle toeren. Dat er volgens de werkgevers niet genoeg financiĆ«le ruimte is, komt door politieke keuzes. Dat mag niet over jouw en je collega's rug worden uitgevochten. Daarom hebben wij bij het eerste gesprek meteen gevraagd of er wel of geen ruimte is om de onderhandelingen te starten. Dat konden ze dus nog niet zeggen. Wij vinden dat onbegrijpelijk. Dat de situatie in de jeugdzorg nijpend is en dat er tekorten zijn weet iedereen. Ook de startdatum van de onderhandelingen was allang bekend. De werkgevers hadden al veel eerder actie moeten ondernemen.

Hoe gaan we nu verder?

Wij hebben werkgevers het volgende laten weten:

• Dat we bij de volgende cao-onderhandeling (op 21 februari) een volledige inzet voor de cao verwachten.
  • Voldoet die inzet niet aan wat jij verdient en de sector nodig heeft? Dan willen we een actieplan zien van de werkgevers.
  • In het actieplan moet staan wat zij gaan doen om de nodige ruimte te krijgen. En moet gericht zijn op het mogelijk maken van structurele verbeteringen.

Wij stellen jullie na 21 februari op de hoogte van de voortgang.