Overweldigende meerderheid leden wijst eindbod werkgevers Heineken af

Uitslag stemming eindbod Heineken Group, Heineken Nederland en Heineken Supply

Door Redactie 22 december 2023

Een overweldigende meerderheid van de FNV-leden heeft het eindbod van Heineken voor de nieuwe cao’s Heineken Group, Heineken Nederland (Commercie) en Heineken Netherlands Supply afgewezen. Bij Supply stemde 90% tegen, bij Commercie 88% en bij Group stemde 79% tegen het eindbod. Dat is duidelijke taal. Ook de CNV-leden hebben het eindbod afgewezen. Stemming bij MHP en De Unie loopt nog.

Overweldigende meerderheid leden wijst eindbod cao Heineken af

Informeren werkgevers

Wij gaan Heineken informeren over de uitkomst van de stemming. Wij zullen Heineken oproepen het eindbod in te trekken en met betere voorstellen te komen. Doen ze dat niet, dan zijn we uit onderhandeld en gaan we ons beraden op acties.

Wanneer Heineken niet bereid is aanzienlijk betere afspraken te maken, is actievoeren en staken onvermijdelijk.

Ledenvergaderingen voor HG en HNL

We mogen niet zomaar actievoeren. Dit moeten we juridisch goed voorbereiden. Daarom organiseren we voor de leden werkzaam bij Heineken Group en Heineken Nederland (Commercie) in januari opnieuw ledenvergaderingen. Deze bijeenkomsten zullen online plaatsvinden en worden ‘driekwartsbijeenkomsten’ genoemd. Minimaal 75% van de aanwezige leden moet vóór actie stemmen voordat we een ultimatum naar Heineken kunnen sturen. Dit is hun laatste kans om te reageren voordat we in actie komen. Het is dus belangrijk dat veel van jullie naar de vergaderingen komen. Data worden later via de e-mail gecommuniceerd.

Actieplannen bij Supply bespreken

De leden werkzaam bij Heineken Netherlands (Supply) hebben tijdens de ledenvergaderingen in december al bijna unaniem aangegeven bereid te zijn tot actie. De komende weken bespreken we met de kaderleden en het actiecomité daar welke acties we passend vinden. We hebben jou als lid daar hard bij nodig! Wil je meedenken en/of helpen? Meld je dan bij één van de kaderleden in Zoeterwoude of Den Bosch.

Check jouw gegevens in Mijn FNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren goed staan in Mijn FNV.

Check mijn FNV

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Vragen of opmerkingen?

Als je vragen hebt, dan kan je altijd terecht bij een van de kaderleden of Mandy Peters, bestuurder FNV Voedingsindustrie.