Geen vooruitgang voor loonvoorstel werkgevers cao's Heineken

Tweede onderhandelingsronde

Door Redactie 26 oktober 2023

Op maandag 23 oktober was de tweede onderhandelingsronde voor de Heineken cao's Supply, Commercie en Group. Er werden belangrijke kwesties besproken, die van invloed zijn op de arbeidsvoorwaarden en zekerheden van de medewerkers. Helaas kwam deze ontmoeting niet overeen met onze verwachtingen en zijn we teleurgesteld.

Tweede cao-onderhandelingsronde Heineken biedt nog geen vooruitgang

Update over de bedrijfsvoering

Opnieuw begonnen we de middag met een update over de bedrijfsvoering. Deze keer lag de nadruk op het dalende marktaandeel van Heineken en hun plannen om hiermee om te gaan. Opnieuw werd het verhaal gebracht met betrekking tot het beperken van loonsverhogingen. Ondanks de afnemende afzet, boekt Heineken nog steeds winst. Het is de hoogste tijd om deze winst eerlijk te verdelen!

Voorstel Heineken zorgt voor schrappen zekerheden en voordelen cao

Heineken heeft hun voorstel voor een Middle Management Reward Policy (MMRP) toegelicht. Hun intentie is om de schalen 20 en 25 uit de cao te schrappen en deze samen met schaal 30 onder te brengen in een arbeidsvoorwaarderegeling. Deze regeling wordt afgesloten in samenwerking met de ondernemingsraad. Hierdoor verdwijnen alle zekerheden en voordelen die een cao biedt. Waarom?

Volgens Heineken is dit de wens van medewerkers in die schalen en is het nodig om marktconform te blijven. Vanuit ons perspectief lijkt dit een manier om gemakkelijker verslechteringen door te voeren dan via de cao-onderhandelingen. De reacties die we van onze achterban hebben ontvangen, zijn in tegenspraak met wat Heineken beweert. Voorlopig lijkt Heineken niet bereid om de MMRP als cao met de vakbonden overeen te komen of om het bonussysteem in de cao op te nemen. We zullen hier in de volgende ronde verder over discussiëren.

Geen vooruitgang wat betreft loon

De vakbonden staan op één lijn en eisen compensatie voor de inflatie. We hadden gehoopt dat Heineken met een aantrekkelijk loonaanbod zou komen. Een aanbod dat recht doet aan de medewerkers en de reputatie van Heineken als goede werkgever. Het was dan ook zeer teleurstellend om te horen dat Heineken tijdens deze onderhandelingen geen enkele concessie deed en vasthield aan 5% structurele loonsverhoging en een eenmalige bonus van €750,-. Waar is het Heineken dat ooit bekend stond om de goede zorg voor haar werknemers?

Hoe nu verder?

Donderdag 7 november is de derde onderhandelingsronde met werkgevers. We hopen dat de werkgevers in deze ronde wel stappen in onze richting willen zetten. We houden jullie via mail op de hoogte tijdens het komende onderhandelingstraject. Controleer in Mijn FNV of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren goed staan.

Samen sterk voor een betere cao

Om een goede cao af te spreken, hebben wij jouw steun nodig. Onze beste steun is als je lid wordt van de FNV. Als FNV-lid sta je sterker en heb je meer invloed op de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Samen met jou en alle andere FNV-leden kunnen wij opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden, zodat jij en je collega's krijgen waar jullie recht op hebben.

Word lid