Onderhandelingen voor verlenging drie cao’s Heineken van start!

Een update van de eerste ronde

Door Redactie 24 oktober 2023

Op woensdag 4 oktober was de eerste onderhandelingsronde voor de verlenging van de drie Heineken cao's. De dag begon met een bedrijfsupdate waarin de huidige situatie van Heineken wereldwijd en in Europa werd belicht. Met speciale aandacht voor het volume en de kosten die gepaard gaan met het brouwen van bier.

Onderhandelingen Heineken cao's van start

Enquête Heineken

Na de bedrijfsupdate werd feedback gegeven op de enquête die door Heineken was uitgezet, waarbij het positief opviel dat inflatiecorrectie als het belangrijkste aspect naar voren kwam. Signalen over werkdruk en beoordelingssystemen waren ook duidelijk zichtbaar.

Bespreking voorstellenbrieven

In de middag werden alle voorstellenbrieven nader toegelicht en verdiepende vragen tussen de partijen gesteld. Gelukkig bleek dat de andere vakbonden een vergelijkbare looneis hebben als wij en dat onze aanvullende voorstellen overeenkomsten vertoonden.

Onze voorstellen voor de nieuwe cao’s

In augustus en september 2023 hebben zowel leden als niet-leden via onze cao-enquête laten weten welke arbeidsvoorwaarden zij belangrijk vinden. De feedback van deze enquête, samen met input uit ledenvergaderingen, heeft ons geholpen om samen met de FNV-kaderleden de voorstellenbrieven op te stellen. Deze brieven hebben we op 2 oktober 2023 met Heineken uitgewisseld. Tijdens de toelichting op de voorstellenbrieven hebben we vanuit de FNV een kritische opmerking gemaakt over de 2% beoordelingsverhoging die Heineken hanteert. Wij zijn van mening dat dit niet relevant is, omdat het niets te maken heeft met collectieve verhogingen en uitsluitend gericht is op individuele groei binnen schalen. Voor ons hoeft dit punt dus niet verder te worden besproken.

Lees hieronder onze voorstellenbrieven voor elke afzonderlijke cao:

Hoe nu verder?

Wat betreft de inhoudelijke bespreking van de voorstellen, zijn we nog niet tot een overeenkomst gekomen. Dit zal in de komende overleggen worden behandeld. Op donderdag 12 oktober zullen we decentraal onderhandelen over de voorstellen die specifiek betrekking hebben op Supply. Op maandag 23 oktober staat het decentrale overleg voor HNL/HG gepland, evenals het tweede centrale overleg. We houden jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Meer informatie over Heineken