Eindbod Heineken zeer teleurstellend

Stem tegen het eindbod

Door Redactie 8 december 2023

Na vier onderhandelingsrondes is het niet gelukt om de drie Heineken cao’s (Supply, Commercie en Group) af te spreken. Op 7 december is er tot laat onderhandeld. Aan het eind heeft Heineken voor alle drie de entiteiten een eindbod neergelegd. Hierin staan een aantal positieve nieuwe afspraken, maar vooral het voorgestelde loon is zeer teleurstellend. Daarom leggen wij het eindbod met een negatief advies voor aan de leden.

Duimen omlaag voor cao-nieuws

Reden negatief stemadvies

Wij leggen het eindbod negatief aan onze vakbondsleden voor. Waarom? Het huidige eindbod zorgt ervoor dat de reële lonen bij Heineken in 2022 en 2023 gedaald zijn. De reële lonen zijn de lonen na aftrek van de inflatie. Onacceptabel wat ons betreft. Daarnaast wil Heineken de MMRP invoeren. Dat zorgt ervoor dat alle nieuwe medewerkers in JG 20-25 buiten de cao komen. Weg zekerheid. Het eindbod is onder de maat en daarom roepen zij onze leden op het eindbod af te wijzen.

Kom naar de ledenvergadering en stem!

Vanaf 12 december houdt FNV Voedingsindustrie ledenvergaderingen voor leden en niet-leden. Wij roepen jou op om naar deze ledenvergadering(en) te gaan. We bespreken daar het eindbod en je kunt je stem uitbrengen. Een grote opkomst gaat voor betere afspraken zorgen. Als de meerderheid in de vergaderingen tegen stemt, toetsen we gelijk de actiebereidheid. Als 75% van de aanwezige leden op de vergaderingen vóór actie stemt, kunnen we een ultimatum naar Heineken sturen en hen een laatste kans geven om te reageren voordat we in actie komen. Het is dus van het grootste belang dat er veel mensen komen.

Data van de vergaderingen:

Cao Heineken Netherlands Supply

• Brouwerij Zoeterwoude - Groene hart
    • Dinsdag 12 december - 13.15 tot 14.15 uur & 15.15 tot 16.15 uur
    • Donderdag 14 december - 13.15 tot 14.15 uur & 15.15 tot 16.15 uur
    • Maandag 18 december - 13.15 tot 14.15 uur & 15.15 tot 16.15 uur
  • Brouwerij Den Bosch - HOC
    • Dinsdag 19 december - 13.15 tot 14.15 uur & 15.15 tot 16.15 uur
    • Donderdag 21 december - 13.15 tot 14.15 uur & 15.15 tot 16.15 uur

Cao Heineken Group & Cao Heineken Nederland (Commercie)

• Digitaal op woensdag 20 december - 15.00 tot 16.00 uur

Wat zijn de scenario’s na het stemmen?

Scenario 1: De meerderheid van onze leden stemt tegen het eindbod

Dan is het eindbod afgewezen en geven we dat aan Heineken door. We zullen Heineken vragen betere afspraken te maken. Doet ze dat niet, dan gaan we een ultimatum stellen. Dat doen we alleen wanneer daar draagvlak voor is. Daarom ook de oproep om naar de ledenvergaderingen te komen. Wanneer Heineken zich niets aantrekt van het ultimatum gaan we leden oproepen om actie te voeren. Dit organiseren we met onze kaderleden op verschillende locaties. Met acties hopen we een nieuwe cao af te dwingen.

Scenario 2: De meerderheid van onze leden stemt voor het eindbod

Dan respecteren wij die uitslag en zullen wij Heineken laten weten dat we het eindbod aanvaarden.

Check jouw gegevens in Mijn FNV

We houden onze leden per mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in Mijn FNV.

Check Mijn FNV

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's, ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit (en verdien een tientje)

Vragen of opmerkingen?

Als je vragen hebt, dan kan je altijd terecht bij een van de kaderleden of Mandy Peters, bestuurder FNV Voedingsindustrie.