Grote actiebereidheid bij drie grote bedrijven Zoetwaren

Door Redactie 11 april 2023

De afgelopen periode hebben we de leden gevraagd of zij bereid zijn om actie te voeren voor een beter cao-voorstel. Uit onze enquête blijkt dat er grote actiebereidheid is bij drie grote bedrijven. Bij deze bedrijven hebben wij driekwart vergaderingen gehouden. Bij alle drie de bedrijven was een grote meerderheid bereid te staken voor betere arbeidsvoorwaarden. Veel leden van andere bedrijven zijn ook bereid om actie te voeren.

Hoge actiebereidheid leden werkzaam in de Zoetwaren

Wat betekent dat voor de sector Zoetwaren?

Wij gaan de cao niet tekenen, maar gaan de werkgeversorganisatie VBZ een ultimatum sturen. Als ze niet ingaan op dit ultimatum gaan, dan gaan we daarna actievoeren. We beginnen bij de bedrijven die voor staken hebben gestemd. Daarna gaan we dat uitbreiden naar andere bedrijven. Onder de cao Zoetwaren vallen bijna 200 bedrijven. Hoe meer bedrijven meedoen hoe groter de kans op een beter resultaat.

Zure smaak

De verwachting is dat De Unie en het CNV de cao gaan tekenen. De werkgevers zullen dan het eindbod uitvoeren, ondanks dat de FNV-leden tegen het eindbod hebben gestemd.

Het blijft zuur dat de FNV, als grootste partij van werknemersvertegenwoordiging in de Zoetwaren, zo buiten spel wordt gezet. We zijn sterker dan 2 jaar geleden. Steeds meer werknemers in de Zoetwaren begrijpen dat juist zij het verschil kunnen maken tijdens de cao-onderhandelingen en worden lid van de FNV.

Wil jij ook staken?

Vinden jij en je collega’s het eindbod ook niet voldoende? En is de actiebereidheid binnen jouw bedrijf groot? Stuur dan een mail naar Zoetwaren@fnv.nl. We nemen dan contact met je op.

Als FNV binnen jouw bedrijf nog niet genoeg leden heeft, praat dan met je collega's en vraag ze ook lid te worden van de FNV. Dan staan we tijdens de acties en onderhandelingen sterker!

Nodig je collega uit

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.