Ook acties op komst in koek- en snoepfabrieken

Ultimatum loopt af op 5 mei

Het wordt kielekiele voor de zoetwarenindustrie. Ook bij de koek- en snoepfabrieken in Nederland dreigen op korte termijn acties. De FNV heeft de producenten een ultimatum gestuurd. Dit loopt af op 5 mei om 12.00 uur.

Eric Brouwer, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Als de werkgevers niet heel snel aan onze eisen voldoen dan leggen de mensen op verschillende plekken het werk neer.’

De kloof is enorm

De FNV probeert al sinds eind afgelopen zomer een goede cao af te spreken met de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ), maar dat gaat erg moeizaam. Brouwer: ‘De kloof tussen onze eisen en wat de werkgevers bieden is enorm. Een grote meerderheid van de medewerkers heeft inmiddels aangegeven bereid te zijn om actie te voeren.’

Fabrikanten geven te weinig

De fabrikanten willen niet meer geven dan een loonsverhoging van 4,25% dit jaar en € 50 bruto per maand. Daar komt volgend jaar dan nog eens 4,25% bij. Dat komt neer op 10,25% over twee jaar (5,15% per jaar). Veel te weinig vindt de FNV. Die eist een cao voor een jaar (vanaf 1 januari 2023). Daarin moet er structureel 14,3% salaris bij. Bovendien moeten de lonen voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie).

Mensen redden het niet meer

Brouwer: ‘Vorig jaar hebben de medewerkers er maar 1% bij gekregen. De inflatie over dat jaar was 10%. Dus reken maar uit: hun koopkracht daalde 9%. Er moet nu dus echt flink wat bij, anders redden mensen het gewoon niet meer.’

Meer vaste banen en regeling voor ouderen

Andere eisen zijn meer vaste banen voor uitzendkrachten, uitbreiding van de RVU-regeling waarmee oudere werknemers met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken en toegang voor de vakbond tot de kantines, om met medewerkers te kunnen praten.

Buitenspel gezet door werkgevers

De leden van De Unie en het CNV zijn overigens wel akkoord gegaan met de loonsverhoging. Brouwer: ‘Mensen gaan er hartstikke op achteruit. Zuur dat wij, als grootste partij voor de werknemers, buitenspel worden gezet door de werkgevers.

11.000 werknemers

In de sector Zoetwaren werken circa 11.000 mensen verdeeld over bijna 200 bedrijven, van kleine fabrieken tot multinationals als Mars, Perfetti, Van Melle, Verkade en Royal Fassin.