Geen verbeterd eindbod cao Zoetwaren

Door Redactie 17 maart 2023

Maar liefst 80% van de stemmers gaven in januari een negatief stemadvies vanwege het slechte bod van de werkgevers. Deze week zijn we weer met de werkgevers gaan praten. Helaas hebben ze geen verbeterd bod gedaan. Hiermee leggen ze de mening van de leden van de grootste vakbond eenvoudig naast zich neer. FNV Voedingsindustrie gaat nu de stakingsbereidheid onder de werknemers onderzoeken.

Samen zijn we sterk

Werkgevers bereid om cao met andere vakbonden af te sluiten

Ondanks dat de werkgevers tijdens de onderhandelingen aangegeven hebben de huidige cao met alle bonden af te willen sluiten, doen ze dat toch niet. FNV moet voor 6 april duidelijkheid geven aan de werkgevers of wij de cao ondertekenen of niet. Tekenen wij niet dan sluiten ze de cao alleen af met het CNV en de Unie en dan verliezen we elke invloed omdat we niet meer in de verschillende overleggen plaatsnemen.

Hoe nu verder?

Er zijn twee opties:

1. De medewerkers in de zoetwarensector gaan staken voor een beter resultaat. Er moeten genoeg bedrijven meedoen waar veel medewerkers bereid zijn om te staken.
  2. Er zijn niet genoeg medewerkers in de zoetwarensector bereid om te staken. Ondanks dat de leden het voorstel hebben afgewezen, zullen we een keuze moeten maken:
    a) De cao samen met de andere bonden ondertekenen; of
    b) De cao niet tekenen (waardoor we onze invloed verliezen)

Inventariseren actiebereidheid

Binnenkort vragen wij jou via een enquĂȘte of je bereid bent om samen met jouw collega’s te gaan staken. Bij bedrijven waar de stakingsbereidheid groot is, gaan we driekwart vergaderingen houden. Als 75% van de leden voor staken stemmen, kunnen we overgaan tot acties.

Lukt het niet om voor de hele sector afspraken te maken dan is het alternatief om op bedrijfsniveau aanvullende afspraken te maken. Als onvoldoende medewerkers willen staken dan blijft alleen optie 2 over.

Check jouw gegevens in MijnFNV

We houden jou als FNV-lid via mail op de hoogte. Check daarom of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Zoetwarenwerknemers verdienen beter!

Wij maken ons allemaal zorgen. Zorgen om de hoge inflatie, dure boodschappen en hoge energierekeningen. We kunnen niet anders dan samen strijden voor koopkrachtbehoud. Doe jij mee? Praat alvast met je collega’s en leg uit waarom het belangrijk is dat zij mee doen met staken. Het is dus belangrijk dat zoveel mogelijk medewerkers lid worden van de FNV.

Samen staan we sterker!

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV.

Maak je collega lid

Contact

Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met Monique Snijders, consulent Zoetwarenindustrie.