Nog steeds geen nieuwe cao Zoetwaren

Door Redactie 18 oktober 2022

Dinsdag 11 oktober heeft FNV Voedingsindustrie voor de derde keer met de werkgevers overlegd om tot een nieuwe cao Zoetwaren te komen. Helaas is er nog steeds geen akkoord bereikt. Het nieuwe loonbod van de werkgever is nog steeds niet voldoende om jouw koopkracht te behouden. Op 22 november praten we verder. Mochten we er dan nog niet uitkomen, dan zullen we jouw hulp nodig hebben.

Nog steeds geen cao Zoetwaren

Automatische prijscompensatie

De inflatie stijgt en alles wordt duurder, met hetzelfde loon kan je steeds minder kopen. Wij willen dit herstellen door een automatische prijscompensatie in de cao op te nemen. Dan stijgt je salaris automatisch mee als het levensonderhoud, zoals de boodschappen en de energierekening, duurder wordt. Werkgevers willen geen automatische prijscompensatie in de cao opnemen. Zij verwachten dat de inflatie in 2023 weer normaal wordt, maar niemand kan dit voorspellen. Door een tweejarige cao zonder automatische prijscompensatie af te spreken, leggen de werkgevers alle risico’s bij de werknemers neer.

Loonbod werkgevers

Werkgevers willen een 2-jarige cao met:

in januari 2023:

• 3,75% loonsverhoging
  • € 300,- nominaal (loontabellen worden met € 25 euro bruto per maand verhoogd)
  • Eenmalig uitkering van € 500
  • Een basis reiskostenregeling tot 30 kilometer enkele reis (max 60 kilometer) per dag en € 0,21 per km. Betere reiskostenregelingen blijven bestaan

In 2024:

• 3% loonsverhoging
  • Eenmalige uitkering € 300,-
  • Reiskostenregeling wordt verhoogd naar € 0,22 per kilometer

Daar waar mogelijk zullen de eenmalige uitkeringen via de werkkostenregeling gaan. Als dat gebeurt dan zullen de eenmalige uitkeringen netto uitbetaald worden. Dit kan per werkgever verschillend zijn.

Hoger loonbod door inflatie nog niet voldoende

Het loonbod van werkgevers is hoger dan de afgelopen jaren. Maar bij de huidige inflatie van 17% betekent het nog steeds dat je veel minder te besteden hebt. Er zijn enkele regelingen vanuit de overheid die ook een deel repareren. Met deze voorstellen van de werkgevers en de reparatie vanuit de overheid is het nog niet voldoende om jouw koopkracht te behouden.

Hygiënische handelingen

De hygiënische handelingen zoals verplicht je handen wassen en werkkleding aantrekken horen bij je werktijd en moeten dus betaald worden. We zien bij veel bedrijven dat dit niet gebeurt. Je loopt daardoor al snel 2,5% tot 4% loon mis. Wordt dit binnen jouw bedrijf niet betaald, meld je dan! Stuur een mail met als onderwerp hygiënische handelingen en je naam en telefoonnummer naar zoetwaren@fnv.nl. Wij nemen dan contact met je op.

Mail ons

We hebben jouw steun en hulp nodig

Op 22 november gaan we weer verder onderhandelen. We hopen dan op een resultaat, maar we liggen nog steeds erg ver van elkaar vandaan. Komen we er niet uit, dan zullen we iets moeten gaan doen. Daarvoor hebben we wel jullie steun en hulp nodig.

Wil je helpen, stuur een mail naar zoetwaren@fnv.nl en geef je naam en telefoonnummer door, dan nemen wij contact met je op. Alleen samen kunnen we zorgen voor een goede cao!

Check jouw gegevens in MijnFNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen sterk

Met meer leden staan we nog sterker in de onderhandelingen met de werkgevers. Is jouw collega nog geen lid van de FNV? Overtuig hem of haar dan van het nut van het lidmaatschap en verdien zelf een tientje.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen en of opmerkingen? Neem dan contact op met Eric Brouwer, Onderhandelaar FNV Voedingsindustrie.

Meer informatie over huidige cao Zoetwaren