Acties dreigen in slagerijen

'2,7% voor een jaar: magerder kan niet'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 16 mei 2022

Beschamend. Zo noemen de mensen in de slagerijen de loonsverhoging die hun werkgevers voor hen willen afspreken in hun nieuwe cao. Zij hebben het eindbod dan ook massaal verworpen (bijna 90%). De FNV dreigt met acties.

FNV en slagers dreigen met acties

John Klijn, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Magerder kan niet: 2,7% voor een jaar. Terwijl de mensen die werken in de slagersbranche vanwege corona juist heel veel rekening hebben gehouden met hun werkgevers en in de laatste twee cao’s expres niet al te veel hebben gevraagd. In de slagersfabrieken, die de supermarkten als klant hebben, is nog nooit zo goed gedraaid.’

Werknemers staan er klaar voor

De FNV is uit-onderhandeld en gaat een ultimatum sturen aan de werkgevers. Op korte termijn dreigen er acties. Daardoor kan de bevoorrading van winkels voor Pinksteren nog lastig worden. Vooral in de grotere fabrieken staan de medewerkers klaar. Klijn: ‘De actiebereidheid is nog nooit zo hoog geweest.’

Zo'n 13.000 werknemers

In de sector werken zo’n 13.000 mensen, waarvan 5.000 in grote bedrijven en de rest in de slagerswinkel om de hoek.